Στην κατάθεση πρότασης νόμου για τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους θα προχωρήσει τις επόμενες μέρες ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Κ.Ο. του κόμματος, Νίκος Παππάς, στην εισαγωγική του τοποθέτηση στη σύσκεψη εργασίας με εκπροσώπους παραγωγικών και κοινωνικών φορέων, στα πλαίσια της 88ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.. «Η πρότασή μας θα εμπεριέχει την υποχρεωτικότητα αποδοχής από τον δανειστή του εξωδικαστικού συμβιβασμού, πράγμα που δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή και δεν λειτουργεί προς όφελος των ρυθμίσεων. Θα αυξάνει τα εισοδηματικά κριτήρια για την προστασία ευάλωτων δανειοληπτών και θα προστατεύει την πρώτη κατοικία. Ταυτόχρονα, πρέπει να αλλάξει από μία προοδευτική κυβέρνηση ο πτωχευτικός νόμος, ο οποίος έχει στη ρίζα του τη φιλοσοφία της ταύτισης του φυσικού με το νομικό πρόσωπο. Είναι λάθος προσέγγιση, διότι εσείς γνωρίζετε και καταλαβαίνετε ότι όταν πτωχεύει ένα νομικό πρόσωπο, πτωχεύει για να εξυπηρετηθούν, να ικανοποιηθούν οι πιστωτές. Όταν πτωχεύει ένα φυσικό πρόσωπο, εάν δεν προστατεύονται οι βασικές ανάγκες διαβίωσης, αυτό δεν μπορεί να επανεκκινήσει. Αυτός, λοιπόν, ο θεμέλιος λίθος της Νέας Δημοκρατίας θα αλλάξει», εξήγησε ο ίδιος.
Στη συνέχεια υπογράμμισε ότι στο ζήτημα της στέγης ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία θα καταθέσει πρόταση, η οποία έρχεται να καλύψει μία μεγάλη πληγή στην ελληνική κοινωνία, και πέρα από το σκέλος της επιδότησης, θα έχει και ένα πάρα πολύ ισχυρό σκέλος εγγυοδοσίας. «Είμαστε η ευρωπαϊκή χώρα, στην οποία το μεγαλύτερο ποσοστό των νοικοκυριών δαπανά περίπου το 40% των μηνιαίων εξόδων για να καλύψει στεγαστικές ανάγκες, είτε με τη μορφή ενοικίου είτε με τη μορφή κάλυψης κάποιου δανείου. Δεν θα μείνουμε, όμως, μόνο στις επιδοτήσεις. Θεωρούμε ότι ένα βασικό πρόβλημα από τα προγράμματα που έχει αναπτύξει η Ν.Δ. είναι ότι δεν διευρύνεται ο κύκλος των δικαιούχων. Επειδή παρεμβάλλονται και οι εμπορικές τράπεζες και δυνατότητα πρόσβασης σε αυτά τα προγράμματα έχουν όσοι μπορούν να βάλουν δικά τους χρήματα ή είναι κατά τις τράπεζες φερέγγυοι».
Ο Νίκος Παππάς επεσήμανε την ανάγκη να καταργηθεί άμεσα το «χαράτσι» της τεκμαρτής φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών, ενώ μίλησε και για τις προτάσεις του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης για την ακρίβεια και τη ριζική μεταρρύθμιση στο φορολογικό σύστημα. «Δεν ζητάμε από την κυβέρνηση να συμφωνήσει στο σύνολο των τεκμηριωμένων και κοστολογημένων -ακόμα και από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους- προτάσεών μας για την ακρίβεια και το φορολογικό, ζητάμε όμως να κοιτάξουν λίγο έξω από το παράθυρο και να μην έχουν το βλέμμα τους επικεντρωμένο εμμονικά πάνω στα νεοφιλελεύθερα εγχειρίδια», υπογράμμισε.
Απευθυνόμενος στους παραγωγικούς και κοινωνικούς φορείς ο πρόεδρος της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία δεν παρέλειψε να αναφερθεί στα προβλήματα του τραπεζικού τομέα, προτείνοντας σημαντικές αλλαγές στο εγγυοδοτικό σχήμα του «Ηρακλή», στην κατάσταση που έχει οδηγήσει στην αδυναμία πρόσβασης μικρομεσαίων επιχειρήσεων στον τραπεζικό δανεισμό, αλλά και στη στρεβλή συγκέντρωση κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης σε πολύ λίγες μεγάλες επιχειρήσεις. Ανέφερε, μάλιστα, ότι σύμφωνα με απάντηση του αρμόδιου υπουργείου σε σχετική ερώτηση των βουλευτών του κόμματος, «140 μεγάλες επιχειρήσεις έχουν ήδη πρόσβαση γύρω στα 9,5 δισ. ευρώ από τα διαθέσιμα δάνεια του Ταμείου ανάκαμψης, και ο αριθμός των επιχειρήσεων, που έχουν από 0 ως 9 εργαζόμενους, οι οποίες κατάφεραν να μπουν στο Ταμείο Ανάκαμψης είναι μόνο 7. Και, μάλιστα, με συνολικό ποσό δανεισμού 25 εκατομμύρια. Αντιλαμβάνεστε ότι μιλάμε για επενδυτικά σχέδια της κλίμακας των 2 και των 3 εκατομμυρίων έκαστη. Υπάρχει, λοιπόν, ένας μηχανισμός, ο οποίος μεθοδευμένα συγκεντρώνει την οικονομική δραστηριότητα και τα διαθέσιμα κονδύλια σε λίγους».
Στην έναρξη της τοποθέτησής του, ο Ν. Παππάς αναφέρθηκε εκτενώς στα ζητήματα της Θεσσαλονίκης, τονίζοντας ότι η πόλη έχει την ταυτότητα μίας «πόλης – πρωτεύουσας εθνικής σημασίας» και μάλιστα με διεθνή ρόλο. «Μπορεί να αποτελέσει τον διασυνδεδεμένο πόλο αναπτυξιακής εξωστρέφειας της χώρας. Κατά τη διάρκεια της δικής μας διακυβέρνησης, αποδείξαμε ότι δρομολογήθηκαν έργα και μία ατζέντα ολικού εκσυγχρονισμού των υποδομών της Θεσσαλονίκης, η οποία ατζέντα έστρεψε σημαντικότατους χρηματοδοτικούς πόρους προς την πόλη και την ευρύτερη περιοχή. Δυστυχώς, αυτά τα έργα καθυστερούν από το 2019», σημείωσε ασκώντας σκληρή κριτική στην κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας για τη μεθοδευμένη υπερσυγκέντρωση της οικονομικής δραστηριότητας και των διαθέσιμων πόρων σε λίγους παίκτες της αγοράς. «Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, δυστυχώς, μετατρέπει τη Θεσσαλονίκη σε ένα νεοφιλελεύθερο πείραμα και αυτοθαυμάζεται για λύσεις τύπου “fly over” που σηματοδοτούν κατά τη δική μας άποψη και το “game over” της κοινής λογικής. Η Θεσσαλονίκη μιλά, έχει θέση, αλλά, δυστυχώς, η κυβέρνηση κωφεύει. Ένας στρατηγικός σχεδιασμός για την ανάπτυξη της πόλης και της περιοχής θα έπρεπε να έρχεται και να συναντά και μία εξωτερική πολιτική αντίστοιχη, που θα διασφάλιζε ότι η χώρα θα διεκδικούσε για τον εαυτό της τον ρόλο μίας γέφυρας μεταξύ Ανατολής και Δύσης».
Στη σύσκεψη συμμετείχαν, από την πλευρά των φορέων, οι Γιώργος Καββαθάς, Πρόεδρος ΓΣΕΒΕΕ (Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας), Βασίλης Καμπάνης – Πρόεδρος ΠΟΦΕΕ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών), Γιώτα Παπαρίδου – Πρόεδρος ΣΕΠΕ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφοριών και Επικοινωνιών Ελλάδας), Ηλίας Περτζινίδης – Πρόεδρος Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος – Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας, Σάββας Σαπαλίδης – Πρόεδρος Επιμελητηρίου Φλώρινας, Δημήτρης Οικονόμου – Αντιπρόεδρος Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Δημήτριος Φινοκαλιώτης – Πρόεδρος Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Χρήστος Γεωργίου – Διευθυντής Τεκμηρίωσης & Μελετών Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδας, Συμεών Διαμαντίδης – Πρόεδρος Συνδέσμου Εξαγωγέων, Γεώργιος Μουτσογιάννης – Πρόεδρος Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Εμπόρων Θεσσαλονίκης, Χαράλαμπος Τσαϊρέλης – Μέλος Δ.Σ. Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Ιωάννης Μπιντάκος – Α’ Αντιπρόεδρος Ομοσπονδίας Βιοτεχνικών Σωματείων, Αναστάσιος Καπνοπώλης – Πρόεδρος Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης – Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Γρηγόρης Παύλος – Ειδικός Γραμματέας Ένωσης Δημοσιοϋπαλληλικών Οργανώσεων Θεσσαλονίκης, Θεοχάρης Κυπριανίδης – Πρόεδρος Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Θεσσαλονίκης.
Από μέρους του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης παρευρίσκονταν η γραμματέας της Κ.Ε., Ράνια Σβίγκου, οι βουλευτές και βουλεύτριες: Σωκράτης Φάμελλος, Κατερίνα Νοτοπούλου, Ράνια Θρασκιά, Χρήστος Γιαννούλης, Θεοδώρα Τζάκρη, Θεόφιλος Ξανθόπουλος, Κυριακή Μάλαμα, Καλλιόπη Βέττα, Παύλος Πολάκης και Γιώργος Γαβρήλος, ο ευρωβουλευτής Νίκος Φαραντούρης, ο διευθυντής της Κ.Ο., Θάνος Μωραϊτης. Συντόνισε ο εκπρόσωπος Τύπου, Παυσανίας Παπαγεωργίου.
Ολόκληρη η ομιλία:
Κυρίες και κύριοι,
Θα ήθελα να σας καλωσορίσω με ιδιαίτερη χαρά και τιμή και να σας απευθυνθώ, σε εσάς τους παραγωγικούς και κοινωνικούς φορείς της Θεσσαλονίκης και της χώρας, σε μια πόλη που είναι το μητροπολιτικό συγκρότημα και φυσικό σημείο αναφοράς της Βόρειας Ελλάδας και των Βαλκανίων.
Θα μου επιτρέψετε να εξομολογηθώ ότι εννοιολογικά δεν αισθάνομαι πολύ βολικά με τον όρο «συμπρωτεύουσα», γιατί τον θεωρώ αδύναμο να εκφράσει στην ολότητά του το μεγαλείο της πόλης, το ιστορικό της φορτίο, αλλά και τον σημερινό και μελλοντικό της ρόλο.
Στο μυαλό μας η Θεσσαλονίκη έχει την ταυτότητα μίας «πόλης πρωτεύουσας εθνικής σημασίας» και, μάλιστα, με διεθνή ρόλο. Μπορεί να αποτελέσει τον διασυνδεδεμένο πόλο αναπτυξιακής εξωστρέφειας της χώρας.
Κατά τη διάρκεια της δικής μας διακυβέρνησης, αποδείξαμε ότι δρομολογήθηκαν έργα και μία ατζέντα ολικού εκσυγχρονισμού των υποδομών της Θεσσαλονίκης, η οποία ατζέντα έστρεψε σημαντικότατους χρηματοδοτικούς πόρους προς την πόλη και την ευρύτερη περιοχή. Δυστυχώς, αυτά τα έργα καθυστερούν από το 2019.
Δυστυχώς, από το 2019 και μετά, η χώρα βιώνει μία πρωτοφανή ανισοκατανομή των πόρων, οι οποίοι δεν υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια και θα μπορούσαν πραγματικά να μεταμορφώσουν τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα συνολικά. Δυστυχώς, από το 2019 και μετά, βλέπουμε μία μεθοδευμένη υπερσυγκέντρωση και της οικονομικής δραστηριότητας και των διαθέσιμων πόρων σε λίγους «παίκτες» της αγοράς.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, δυστυχώς, μετατρέπει τη Θεσσαλονίκη σε ένα νεοφιλελεύθερο πείραμα και αυτοθαυμάζεται για λύσεις τύπου «fly over» που σηματοδοτούν κατά τη δική μας άποψη και το «game over» της κοινής λογικής.
Η Θεσσαλονίκη μιλά, έχει θέση, αλλά δυστυχώς η κυβέρνηση κωφεύει.
Ένας στρατηγικός σχεδιασμός για την ανάπτυξη της πόλης και της περιοχής θα έπρεπε να έρχεται και να συναντά και μία εξωτερική πολιτική αντίστοιχη. Μία εξωτερική πολιτική, που θα διασφάλιζε ότι η χώρα θα διεκδικούσε για τον εαυτό της τον ρόλο μίας γέφυρας μεταξύ Ανατολής και Δύσης.
Η ανεργία στη Θεσσαλονίκη καλπάζει και η κυβέρνηση παρατηρεί ως θεατής.
Δυστυχώς, δισεκατομμύρια ευρώ από τον επιτελικό μηχανισμό κερδοσκοπίας στην ενέργεια, στη διατροφική αλυσίδα, στα διυλιστήρια, στους έμμεσους φόρους και στις τράπεζες καταλήγουν στις τσέπες πολύ λίγων.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία κατέθεσε πλήρως κοστολογημένες προτάσεις για την ακρίβεια και μία ριζική μεταρρύθμιση στο φορολογικό σύστημα, και τις επόμενες εβδομάδες, με τη μορφή πρότασης νόμου, θα έρθει στη Βουλή και η πρότασή μας για τη ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους.
Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη, υπάρχουν έργα τα οποία πάγωσαν. Τίποτα δεν έχει γίνει σε σχέση με τη διασύνδεση του λιμανιού με τη σιδηροδρομική γραμμή. Υπάρχουν πάρα πολύ σημαντικές καθυστερήσεις στην ανάπλαση της ΔΕΘ. Τίποτα δεν έχει επισυμβεί για τη μετατροπή του στρατόπεδου «Γκόνου» σε κέντρο logistics. Είναι έργα πάνω στα οποία μπορεί η πόλη να επιτελέσει τον σύγχρονο ρόλο που της αξίζει.
Επιτρέψτε μου να σας πω σε τίτλους τα χαρακτηριστικά που θα έχει η πρότασή μας για τη ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους, που παραμένει ένα μείζον ζήτημα, μία κληρονομιά των δύσκολων χρόνων που περάσαμε ως οικονομία και ως χώρα όλοι μαζί, και που αν δεν λυθεί προς όφελος της κοινωνίας και με στόχο την ανάταξη της οικονομίας, θα είναι ένα βαρίδι στα πόδια μας, το οποίο θα μας ακολουθεί στα βήματα του μέλλοντος.
Η πρότασή μας θα εμπεριέχει την υποχρεωτικότητα αποδοχής από τον δανειστή του εξωδικαστικού συμβιβασμού, πράγμα που δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή και δεν λειτουργεί προς όφελος ρυθμίσεων.
Θα αυξάνει τα εισοδηματικά κριτήρια για την προστασία ευάλωτων δανειοληπτών.
Θα προστατεύει την πρώτη κατοικία.
Ταυτόχρονα, θα αλλάξει με μία προοδευτική κυβέρνηση, ο πτωχευτικός νόμος, ο οποίος στη ρίζα του έχει τη φιλοσοφία της ταύτισης του φυσικού με το νομικό πρόσωπο. Είναι λάθος προσέγγιση, είναι κακή προσέγγιση, διότι εσείς γνωρίζετε και καταλαβαίνετε ότι όταν πτωχεύει ένα νομικό πρόσωπο, πτωχεύει για να εξυπηρετηθούν, να ικανοποιηθούν οι πιστωτές. Όταν πτωχεύει ένα φυσικό πρόσωπο, εάν δεν προστατεύονται οι βασικές ανάγκες διαβίωσης, αυτό δεν μπορεί να επανεκκινήσει. Αυτός, λοιπόν ο θεμέλιος λίθος της Νέας Δημοκρατίας θα αλλάξει.
Εδώ θα πρέπει να πω ότι θα γίνουνε και σημαντικές αλλαγές στο εγγυοδοτικό σχήμα του «Ηρακλή». Κι επειδή η δική μας Κοινοβουλευτική Ομάδα έχει υπάρξει πάρα πολύ ενεργή μέσα στη Βουλή, στον κοινοβουλευτικό έλεγχο, θέλω να το πω ενώπιον σας και ενώπιον του ελληνικού λαού με τη βοήθεια των Μέσων Ενημέρωσης, ότι θεωρούμε αδιανόητο να είναι κρυφά τα business plans των servicers. Δηλαδή, οι επιχειρηματικές στρατηγικές των εξυπηρετητών των εταιρειών, οι οποίες διαχειρίζονται τα κόκκινα δάνεια. Και γιατί το θεωρούμε απαράδεκτο; Διότι το ελληνικό Δημόσιο έχει δώσει εγγυήσεις. Και η Ελληνική Βουλή δικαιούται να ξέρει. Και δεν είναι δυνατόν διαχειριστές αυτών των εταιρειών να λαμβάνουν αποφάσεις, οι οποίες, ενδεχομένως, να επισείουν τον κίνδυνο κατάπτωσης αυτών των εγγυήσεων, χωρίς να γνωρίζει η ελληνική Βουλή, και γιατί όχι και ο ελληνικός λαός και η ελληνική επιχειρηματικότητα. Άρα θα πρέπει να γίνει μία ριζική αλλαγή ως προς τη διαφάνεια, και το ύψος των εγγυήσεων, επίσης, να εξαρτάται και από τις πρακτικές τις οποίες ακολουθούν, και να επανεξετάζονται κάθε τόσο για να δούμε εάν αυτά τα πράγματα τα δικαιούνται.
Στο ζήτημα της στέγης θα έχουμε μία πρόταση η οποία έρχεται να καλύψει μία μεγάλη πληγή στην ελληνική κοινωνία. Είμαστε η ευρωπαϊκή χώρα, στην οποία το μεγαλύτερο ποσοστό των νοικοκυριών δαπανά περίπου το 40% των μηνιαίων εξόδων για να καλύψει στεγαστικές ανάγκες, είτε με τη μορφή ενοικίου είτε με τη μορφή κάλυψης κάποιου δανείου.
Δεν θα μείνουμε, όμως, μόνο στις επιδοτήσεις. Θεωρούμε ότι ένα βασικό πρόβλημα από τα προγράμματα που έχει αναπτύξει η Ν.Δ. είναι ότι δεν διευρύνεται ο κύκλος των δικαιούχων. Επειδή παρεμβάλλονται και οι εμπορικές τράπεζες και δυνατότητα πρόσβασης σε αυτά τα προγράμματα έχουν όσοι μπορούν να βάλουν δικά τους χρήματα ή είναι κατά τις τράπεζες φερέγγυοι. Άρα η δική μας πρόταση, πέρα από το σκέλος της επιδότησης -για όσους το δικαιούνται- του κόστους της στέγης, θα έχει κι ένα πάρα πολύ ισχυρό σκέλος εγγυοδοσίας, ακριβώς για να μπορούν να καταστούν δικαιούχοι.
Επιτρέψτε μου τώρα να πω ότι και στη Βουλή και στον δημόσιο λόγο έχουμε αναδείξει ζητήματα τα οποία αφορούν στην πορεία της ελληνικής οικονομίας και το πώς οι δημόσιοι πόροι εθνικοί κι ευρωπαϊκοί μοιράζονται. Βλέπω και τον Γιώργο τον Καββαθά εδώ στη σύσκεψή μας. Ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ είχε προκαλέσει με επιστολή του μία ειδική συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, όπου οφείλω να παραδεχτώ τότε, προφητικά, είχε εγείρει το ζήτημα του πώς θα διαμοιράζονται τα ευρωπαϊκά κονδύλια. Είμαστε τέσσερα χρόνια μετά.
Δυστυχώς, η κυβέρνηση έχει κάνει μία επιλογή υπερσυγκέντρωσης των διαθέσιμων κονδυλίων σε ακραίο βαθμό. Έχει υπάρξει σειρά αντεγκλήσεων μεταξύ ημών και κυβερνητικών στελεχών στη Βουλή γι’ αυτό το ζήτημα. Οι ισχυρισμοί των κυβερνητικών στελεχών λένε ότι περίπου 45 εκατ. ευρώ έχουν διατεθεί σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Αυτός είναι ένας ισχυρισμός απολύτως αναληθής. Πολύ απλά δεν ισχύει. Μετά από πολλές αντεγκλήσεις, καταθέσαμε ερώτηση στο αρμόδιο υπουργείο, και ζητήσαμε να ενημερωθούμε για το μέγεθος της απασχόλησης που έχουν οι ελληνικές επιχειρήσεις, που έχουν γίνει αποδέκτες των δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης. Είχαμε μία εικόνα, αλλά θα πρέπει να σας πω ότι η απάντηση που λάβαμε από το υπουργείο ήταν σοκαριστική και για εμάς. 140 μεγάλες επιχειρήσεις έχουν ήδη πρόσβαση γύρω στα 9,5 δισ. ευρώ από τα διαθέσιμα δάνεια του Ταμείου ανάκαμψης, και ο αριθμός των επιχειρήσεων, που έχουν από 0 εώς 9 εργαζόμενους, οι οποίες κατάφεραν να μπούνε στο Ταμείο Ανάκαμψης είναι μόνο επτά. Όχι 70, όχι 700 όχι 7.000, όχι 70.000. Είναι επτά. Επτά, λοιπόν, μικρές επιχειρήσεις, ως προς των αριθμό εργαζομένων, προσέξτε, έγιναν δικαιούχοι δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης. Και μάλιστα, με συνολικό ποσό δανεισμού 25 εκατομμύρια. Αντιλαμβάνεστε ότι μιλάμε για επενδυτικά σχέδια της κλίμακας των 2 και των 3 εκατομμυρίων έκαστη. Υπάρχει, λοιπόν, ένας μηχανισμός, ο οποίος μεθοδευμένα συγκεντρώνει την οικονομική δραστηριότητα και τα διαθέσιμα κονδύλια σε λίγους.
Αντιπαράδειγμα. Μόνο 2 επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων πήραν 300 εκατομμύρια ευρώ δάνειο για να εισάγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Είναι κακό να εισάγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Όχι κατ΄ ανάγκη. Αντιλαμβάνεστε ότι η προστιθέμενη αξία στην ελληνική οικονομία δεν είναι τόσο μεγάλη, όσο εάν υπήρχε σχηματισμός κεφαλαίου εντός της χώρας. Πού βρίσκεται όμως η αδικία; Ότι αυτές οι επιχειρήσεις είμαι σίγουρος ότι θα είχαν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό. Και πολύ φοβάμαι ότι τέτοιες επιλογές παραβιάζουν την αρχή της προσθετικότητας, η οποία είναι βασική αρχή για τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα. Δηλαδή, να χρηματοδοτούνται επενδυτικά σχέδια τα οποία δεν θα μπορούσαν να υλοποιηθούν αν δεν υπήρχε αυτή η χρηματοδότηση. Εκεί, λοιπόν, χρειάζεται να γίνει μία τομή, όπως χρειάζεται να γίνει μία τομή και στο ζήτημα της λειτουργίας των τραπεζών.
Οι τράπεζες αυτή τη στιγμή έχουν περίπου 1 δισ. ευρώ κέρδη έκαστη. Δυστυχώς, για την ελληνική οικονομία αυτά τα κέρδη δεν δημιουργούνται από επέκταση πιστωτική. Δημιουργούνται από την πολύ μεγάλη διαφορά επιτοκίων καταθέσεων και δανειοδοτήσεων. Είμαστε πρωταθλητές σε αυτόν τον δείκτη για πάρα πολύ καιρό και λόγω των τεράστιων χρεώσεων σε οποιαδήποτε πράξη, απλή μεταφορά χρημάτων. Αυτό είναι κακό για την ελληνική οικονομία. Δεν είναι απλώς ότι είναι άδικο να συσσωρεύεται έτσι το υπερκέρδος σε πολύ λίγους κλάδους. Δεν είναι δυνατόν και το έχει παραδεχθεί και ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος ότι μόνο το 4% με 5% των ελληνικών επιχειρήσεων έχουν πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα.
Κι εμείς λέμε το εξής απλό: Οι ίδιες οι τράπεζες είναι δυνατόν να μη βλέπουν ότι μέσα στη φουρτούνα της κρίσης, υπάρχουν επιχειρήσεις, οι οποίες επιβίωσαν, οι οποίες δεν μείωσαν το προσωπικό τους και εξακολουθούν να θεωρούνται μη φερέγγυες για το τραπεζικό σύστημα. Μπορεί και πρέπει να αυξηθεί, λοιπόν, η περίμετρος των ελληνικών επιχειρήσεων που έχουν πρόσβαση στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα. Μπορεί και πρέπει τα συγχρηματοδοτούμενα εργαλεία να κατανεμηθούν με πιο δίκαιο τρόπο. Μπορεί και πρέπει, τέλος, να καταργηθεί το περιβόητο «χαράτσι» στους ελεύθερους επαγγελματίες.
Κλείνω με αυτό. Η πορεία του προϋπολογισμού αποδεικνύει ότι δεν ήταν δημοσιονομικό ζήτημα. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε και μέχρι τον Ιούλιο το υπερπλεόνασμα σε σχέση με τον στόχο είναι στο ύψος των 4 δισ. ευρώ. Δεν εισηγούμεθα ατασθαλίες οικονομικές. Λέμε, όμως, ότι αυτό το αυτονόητο βήμα πρέπει να γίνει. Το «χαράτσι» αυτό πρέπει να ακυρωθεί. Δεν είχαν κανένα πρόβλημα να το θεσπίσουν στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς. Θα πρέπει με βάση την πορεία των δημοσιονομικών να το ανακαλέσουν. Είναι πάρα πολύ απλό. Δεν ζητάμε από την κυβέρνηση να συμφωνήσει στο σύνολο των τεκμηριωμένων και κοστολογημένων, ακόμα και από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, προτάσεών μας για την ακρίβεια και το φορολογικό, ζητάμε όμως να κοιτάξουν λίγο έξω από το παράθυρο και να μην έχουν το βλέμμα τους επικεντρωμένο εμμονικά πάνω στα νεοφιλελεύθερα εγχειρίδια.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Εργασία