Στήριξε οικονομικά τον ΣΥΡΙΖΑ! Κάνε μια δωρεά! Πάτα εδώ
Ψηφιακή πολιτική

Στ. Κασσελάκης: Οι 11 άξονες του σχεδίου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για δίκαιη ψηφιακή μετάβαση

Ομιλία του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, Στέφανου Κασσελάκη, στο Digital Economy Forum 2023: “Shaping Greece’s Digital Future” του ΣΕΠΕ

Θα ήθελα να ευχαριστήσω το Διοικητικό Συμβούλιο για την εξαιρετική συνάντηση που είχαμε σήμερα το πρωί με το πρωινό το οποίο φάγαμε, και συζητήσαμε μεγάλα θέματα. Ήδη έχω καταλάβει τις ανάγκες που υπάρχουν σε θέματα φορολογίας, παιδείας, ανασυγκρότησης κράτους και δικαιοσύνης. Και πιστεύω ότι εκεί είναι ο ρόλος της πολιτείας για να προσφέρει σε έναν κλάδο που βλέπετε και από τους χορηγούς σας ότι πρόκειται για έναν πάρα πολύ σημαντικό κλάδο για την οικονομία της χώρας από εδώ και πέρα.

Είναι μεγάλη μου χαρά που βρίσκομαι εδώ, για πρώτη φορά, ανάμεσα σε εκπροσώπους αυτού του κλάδου. Ενός κλάδου που πρόκειται να παίξει ακόμα πιο αποφασιστικό ρόλο στην επόμενη μέρα της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας μας.

Το Digital Economy Forum που διοργανώνει ο Σύνδεσμος αποτελεί έναν θεσμό πλέον, έναν θεσμό που φέτος συμπληρώνει 28 χρόνια ζωής. Είναι ένας θεσμός που μας δίνει την ευκαιρία να ακούσουμε από πρώτο χέρι τα προβλήματα του χώρου, αλλά και τις δικές σας ιδέες για το μέλλον. Ένα μέλλον που μέσα από την τεχνολογική πρόοδο αλλάζει. Αλλάζει ραγδαία: από τον τρόπο και από τις συνθήκες που εργαζόμαστε, από το πώς εκπαιδευόμαστε, από το πώς καταναλώνουμε, μέχρι το πώς επικοινωνούμε. Το πώς μεταφερόμαστε.

Τα πάντα αλλάζουν. Είναι τέτοια η επίδραση της ψηφιακής τεχνολογίας που είμαστε μπροστά σε έναν επαναστατικό μετασχηματισμό, τόσο σε ατομικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο. Γι’ αυτό εξάλλου μιλάμε και για τέταρτη βιομηχανική επανάσταση. Και όπως κάθε επανάσταση έτσι και αυτή έχει τους εχθρούς και τους φίλους της. Στον δημόσιο διάλογο ακούγονται απόψεις που δαιμονοποιούν την τεχνολογική πρόοδο και υπάρχουν άλλες απόψεις που την αποθεώνουν. Αλλά η αλήθεια είναι ότι η τεχνολογία είναι ένα εργαλείο το οποίο είναι ουδέτερο. Το εάν θα έχει θετικό ή αρνητικό αντίκτυπο εξαρτάται από τη χρήση της. Εξαρτάται από τον πολιτισμό μας.

Ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ότι η ψηφιακή μετάβαση μπορεί και πρέπει να λειτουργήσει ανθρωποκεντρικά. Ανθρωποκεντρικά προς όφελος της κοινωνίας, της βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης, της βελτίωσης της ποιότητας ζωής και της εργασίας των ανθρώπων, των συμπολιτών μας. Το στοίχημα λοιπόν είναι από τη μία να καρπωθούμε της ευρείας κλίμακας πρόοδο που μπορεί να προσφέρει η τεχνολογία σε όλο το φάσμα των κοινωνικών και οικονομικών δραστηριοτήτων και από την άλλη η χρήση τους να γίνει με τρόπο ελεγχόμενο και ασφαλή, ώστε να ελαχιστοποιήσουμε τους κινδύνους και τις αρνητικές συνέπειες για την κοινωνία.

Το τρένο της τεχνολογικής προόδου έχει ξεκινήσει και διαρκώς επιταχύνει και η χώρα μας δεν πρέπει να μείνει πίσω. Η συζήτηση για την τεχνητή νοημοσύνη, την ψηφιακή και την πράσινη μετάβαση, τα ψηφιακά έργα, τις υποδομές, τις ψηφιακές δεξιότητες και την κυβερνοασφάλεια έχει ήδη ανοίξει, και όλα τα πολιτικά κόμματα πρέπει να λάβουμε μέρος με ρεαλιστικές προτάσεις. Προτάσεις που ανταποκρίνονται στο 2024. Ο κλάδος άλλωστε των τεχνολογιών, πληροφορικής και επικοινωνιών αποτελεί σήμερα περίπου το 8% του ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας και απασχολεί χιλιάδες εργαζομένους.

Ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ότι μπροστά μας έχουμε έναν διπλό στόχο: από τη μία να ενισχυθεί η δυναμική που έχει αναπτύξει ο κλάδος και από την άλλη το θεσμικό πλαίσιο πρέπει να εξειδικευθεί ώστε να μην υπολείπεται σε ταχύτητα εξέλιξης σε σχέση με την πρόοδο όπου συντελείται. Το κράτος πρέπει να τρέχει με την ίδια ταχύτητα, όπως ο κλάδος.

Ως προς το πρώτο σκέλος, οι πόροι για να ενισχυθεί η δυναμική του κλάδου υπάρχουν τόσο μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης, όσο και από το Τομεακό πρόγραμμα Ψηφιακός Μετασχηματισμός του ΕΣΠΑ. Τα χρήματα για χρήσιμα ψηφιακά εργαλεία είναι πολλά και οι ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις, αλλά και συνολικότερα για την ελληνική οικονομία ακόμα περισσότερες.

Στην πράξη βέβαια βλέπουμε λιμνάζοντες πόρους και απορροφητικότητα, δυστυχώς, που είναι σε επίπεδα κάτω από αυτά τα οποία θα έπρεπε να είναι, όπως επίσης και ανισοκατανομή των όποιων χρημάτων έπεσαν στην αγορά, εις βάρος των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία και την πορεία εκτέλεσης του Ταμείου Ανάκαμψης, το ενιάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου της σημερινής χρονιάς, ως προς την απορροφητικότητα, ενώ το σύνολο των πόρων που έχουν εισρεύσει στη χώρα είναι 11,1 δισ., οι δαπάνες είναι μόλις 6,6 δισ. και αυτές είναι περισσότερες λογιστικές. Εάν πάμε στις πραγματικές πληρωμές, που είναι η ρευστότητα που έχει πέσει στην αγορά έμπρακτα, είναι στα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Δηλαδή η λογιστική απορρόφηση είναι 22% και η πραγματική απορρόφηση είναι μόνο 8%.

Οι επιδόσεις αυτές προκαλούν ιδιαίτερο προβληματισμό επειδή πρέπει να απορροφήσουμε και να αξιοποιήσουμε τους πόρους άμεσα που έχει στη διάθεσή της η χώρα. Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να χαθούν πολλά έργα και πολλοί πόροι εάν δεν τηρηθούν τα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης. Μπορεί να επιβαρυνθούν με κόστος περίπου 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ τα Εθνικά Ταμεία από έργα που έχουν συμβασιοποιηθεί, τη στιγμή μάλιστα που καμία παράταση του Ταμείου Ανάκαμψης δεν έχει αποφασιστεί ακόμα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Όσον αφορά στην κατανομή των δανείων του Σχεδίου “Ελλάδα 2.0”, το οποίο υλοποιεί η κυβέρνηση για να αξιοποιήσει το Ταμείο Ανάκαμψης, βλέπουμε πως το 86% των δανείων, -2,3 δισ.- έχει πάει μόλις σε 36 επιχειρηματικούς ομίλους, ενώ το υπόλοιπο 14% μοιράζονται όλοι οι υπόλοιποι. Το μέσο αιτούμενο ποσό δανείου ανά επενδυτικό σχέδιο υπολογίζεται σε περίπου σε 22 εκατομμύρια ευρώ, το οποίο είναι βεβαίως αρκετά υψηλό και μάλλον απαγορευτικό για τις μικρές και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Τι βλέπουμε λοιπόν στα στοιχεία; Βλέπουμε αναποτελεσματικότητα στην απορρόφηση των κονδυλίων και βλέπουμε έλλειψη δίκαιης κατανομής, καθώς είναι ξεκάθαρο ότι υπάρχει μεροληψία υπέρ των μεγάλων και ισχυρών ομίλων. Και να συμπληρώσω ότι στη συζήτησή μας στο πρωινό αναφερθήκαμε και στη δύσκαμπτη λειτουργία του τραπεζικού τομέα, ο οποίος αδυνατεί να παράσχει ρευστότητα στις μικρές επιχειρήσεις.

Αυτά αποκαλύπτουν δυστυχώς ένα σκληρό νεοφιλελεύθερο πρόσωπο στην υπάρχουσα πολιτική της ΝΔ. Εμείς λοιπόν λέμε ότι απαιτείται σχεδιασμός για έργα με υψηλή προστιθέμενη αξία για την ελληνική οικονομία, στα οποία θα τηρούνται τα χρονικά ορόσημα, δεν θα σπαταλιούνται πόροι και οι πληρωμές θα γίνονται στην ώρα τους. Όχι στα δύο χρόνια ή στον ένα χρόνο, ενάμιση χρόνο, που περιμένετε αυτή τη στιγμή. Δεν είναι χώρα επενδυτικής βαθμίδας να πληρώνετε εσείς από την τσέπη σας κάτι το οποίο προσφέρετε στο κράτος, και μάλιστα χωρίς συμβάσεις συντήρησης μετά. Αυτό είναι άδικο και δεν είναι επαγγελματικό από πλευράς του κράτους. Γιατί η ασφάλεια που επιτυγχάνεται μέσω ομαλών χρηματοροών, όπως κι εσείς θα γνωρίζετε καλύτερα από μένα, είναι ζωτικής σημασίας για τις επιχειρήσεις. Ειδικά σ’ ένα περιβάλλον γενικευμένης ανασφάλειας που βιώνουμε, όπως με την πληθωριστική κρίση, την ενεργειακή κρίση και τώρα με τα πάρα πολύ υψηλά επιτόκια δανεισμού.

Ως προς το θεσμικό πλαίσιο: Είδαμε, για παράδειγμα, την περασμένη χρονιά, την κυβέρνηση να φέρνει για ψήφιση στη Βουλή ένα νομοσχέδιο για τη χρήση στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα των αναδυόμενων τεχνολογιών, την τεχνητή νοημοσύνη, το IoT (Internet of Things) και διάφορα άλλα. Αντί λοιπόν για ένα στιβαρό και επιστημονικά τεκμηριωμένο σχέδιο νόμου, κατατέθηκε στις Κοινοβουλευτικές Επιτροπές ένα προχειρογραμμένο διάτρητο νομικά κείμενο με πλήθος ασαφειών, με σοβαρές ελλείψεις, που άφηνε έκθετους τους πολίτες και τους εργαζόμενους. Και ευτυχώς, κατά τη διάρκεια επεξεργασίας του νομοσχεδίου, μετά από τις καίριες προτάσεις-προσθήκες του ΣΥΡΙΖΑ, άλλαξε ριζικά η φυσιογνωμία αυτού του νομοσχεδίου και μπήκε στη σωστή κατεύθυνση.

Γιατί το αναφέρω αυτό; Για να πω ότι ζητήματα όπως η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης απαιτούν και την ανάλογη σοβαρότητα. Χρειάζονται διεπιστημονικές επιτροπές και σοβαρός διάλογος με τους φορείς και τα κόμματα, έτσι ώστε να βρεθεί ο ορθός και κοινός τρόπος. Δεν μπορεί να παίζουμε με τέτοια θέματα με όρους φθηνής επικοινωνίας, του τύπου «η Ελλάδα ηγείται της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης». Ας είμαστε ειλικρινείς. Δεν μπορείς να παίζεις επικοινωνιακά με το μέλλον της χώρας, το οικονομικό και κοινωνικό μέλλον της χώρας.

Γνωρίζοντας λοιπόν αυτή την επιπολαιότητα και βλέποντας ότι η κυβέρνηση μιλά για εισαγωγή συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης στον δημόσιο τομέα, αναρωτιέμαι με ποιους τρόπους θα γίνει αυτό. Έχουν γίνει οι απαραίτητες εκτιμήσεις αλγοριθμικών επιπτώσεων; Έχουν γίνει οι απαραίτητες μελέτες; Έχουν εισαχθεί οι προβλεπόμενες ρήτρες διασφάλισης για να μην καταλήξει η Δημόσια Διοίκηση να βασίζεται στα αποτελέσματα αλγοριθμικών εκτιμήσεων; Έχει βρεθεί η κρίσιμη ομάδα ειδικών σε θέματα ανάλυσης συστημάτων μηχανικής μάθησης, ειδικών σε θέματα νομικού ελέγχου, που θα στελεχώσουν τις διαρκώς αποδυναμωμένες Ανεξάρτητες Αρχές; Τα ερωτήματα αυτά απαιτούν απαντήσεις. Ειδικά από τη στιγμή που η Ελλάδα είναι απούσα από τα ευρωπαϊκά και διεθνή κέντρα αποφάσεων για τα ζητήματα αυτά.

Η ασφαλής χρήση της τεχνητής νοημοσύνης πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο διευρυμένου κοινωνικού και επιστημονικού διαλόγου, έχοντας δυο βασικά κριτήρια για να υπάρξει σοβαρή πολιτική ρύθμιση και πλαίσιο χρήσης της: τη διεπιστημονικότητα και την οικουμενικότητα. Ο διευρυμένος αυτός κοινωνικός και επιστημονικός διάλογος έπρεπε να έχει ήδη αρχίσει. Η διείσδυση της τεχνητής νοημοσύνης, σε όλους τους τομείς της καθημερινότητάς μας, έχει έρθει πολύ πιο γρήγορα απ’ όσο νομίζαμε. Και αυτό πρέπει να γίνει με ασφάλεια, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι και για τις συνέπειες.

Για παράδειγμα, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΟΟΣΑ, περίπου το 30% των εργαζομένων στην Ελλάδα αναμένεται να χάσουν την εργασία τους από την περαιτέρω εξέλιξη των προγραμμάτων τεχνητής νοημοσύνης. Είμαστε προετοιμασμένοι άραγε για να αντιμετωπίσουμε αυτή την εξέλιξη; Μήπως πρέπει να αρχίσουμε να εξετάζουμε τη μείωση των ωρών εργασίας χωρίς μείωση αποδοχών ώστε να καρπωθούν και οι εργαζόμενοι τα οφέλη από την αύξηση της παραγωγικότητας λόγω ΑΙ;


Η ορθή χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για τον ΣΥΡΙΖΑ είναι μέρος αυτού που ονομάζουμε δίκαιη ψηφιακή μετάβαση. Το σχέδιό μας για τη δίκαιη ψηφιακή μετάβαση ως πυλώνα της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας, εδράζεται στους εξής άξονες:
​1) Σύσταση Εθνικής Επιτροπής Τεχνητής Νοημοσύνης για τον συντονισμό, τη συνεργασία με τα εμπλεκόμενα υπουργεία, τη διαμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου και του κώδικα δεοντολογίας για την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων.

2) Σύσταση Εθνικής Επιτροπής Τομέα Ψηφιακών Δεξιοτήτων, που θα συνεργάζεται στενά με τους επαγγελματίες του κλάδου και όλα τα πανεπιστήμια.

3) Ψηφιοποίηση του Δημοσίου με ασφάλεια για τους πολίτες και τις συναλλαγές, ενώ παράλληλα να ενθαρρυνθούν με κίνητρα και οι μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις ώστε να ενσωματώσουν σύγχρονες ψηφιακές λύσεις που θα παρέχονται κεντρικά. Ανοιχτή πρόσβαση στα δημόσια δεδομένα τα οποία είναι αναγκαία στην εκμάθηση των ψηφιακών συστημάτων.

4) Συμπερίληψη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στα χρηματοδοτικά εργαλεία, ώστε να υπάρχει κοινωνική δικαιοσύνη και υγιής ανταγωνισμός. Η χώρα οφείλει να έχει σχέδιο ώστε να μην καταναλώνει μόνο έτοιμες ψηφιακές λύσεις που αγοράζονται απ’ έξω και αυξάνουν το έλλειμμα, αλλά πρέπει να στηρίξει συγχρόνως την εγχώρια παραγωγή προϊόντων, ψηφιακών λύσεων, υπηρεσιών. Κατασκευή στην Ελλάδα εξοπλισμού υψηλής υπολογιστικής ισχύος, κατασκευή στην Ελλάδα τηλεπικοινωνιακών υποδομών.

5) Δημιουργία Κέντρων Αριστείας εντός των πανεπιστημίων, όπου θα αναπτύσσονται καινοτόμες προτάσεις τεχνητής νοημοσύνης που ανταποκρίνονται συγχρόνως στις εμπορικές ανάγκες της βιομηχανίας εντός Ελλάδος αλλά και διεθνώς.

6) Ψηφιακές δεξιότητες για όλες, όλους, πρόσβαση στο διαδίκτυο και εξοπλισμός ώστε να περιορίσουμε τον ψηφιακό αποκλεισμό και να περιορίσουμε τη δημιουργία νέων ανισοτήτων. Στη νέα εποχή δεν πρέπει να μεταβούμε όλοι μαζί και να αφήσουμε πολλούς συμπολίτες μας πίσω. Η αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων του συνόλου του πληθυσμού αλλά και στην επιμόρφωση εργαζομένων, που στο εγγύς μέλλον κινδυνεύουν να μείνουν εκτός παραγωγικής διαδικασίας. Είναι απαραίτητη, πρέπει να γίνει άμεσα.

Και επιτρέψτε μου μια ειδική αναφορά στους ηλικιωμένους συμπολίτες μας, τους απόμαχους της ζωής, που είναι ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας μας, γύρω στο 22%. Γνωρίζετε ότι μόλις το 2% των ατόμων άνω των 65 ετών έχει ψηφιακές δεξιότητες άνω του μέσου όρου; Μόνο 2%. Ενώ το 78% εξ αυτών δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ υπολογιστή. Πώς αυτοί θα παραμείνουν ενεργοί στη νέα εποχή, να μάθουν να κάνουν τις ψηφιακές συναλλαγές τους με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα χωρίς ένα ολοκληρωμένο σχέδιο και έργα με αυτή τη στόχευση; Πώς; Δεν πρέπει να τους αφήσουμε πίσω.

7) Εξασφάλιση των συνταγματικά κατοχυρωμένων προσωπικών δεδομένων. Kαι η ασφάλεια των δημοσίων δεδομένων ενάντια στο φαινόμενο data mining και κακόβουλων επιθέσεων, που οδηγούν σε ψηφιακό ολοκληρωτισμό.

8) Κυβερνοασφάλεια παντού. Νέα αρχιτεκτονική, νέα εργαλεία για το κράτος, τις επιχειρήσεις, τους πολίτες, με στόχο την ασφάλεια κρίσιμων συστημάτων, δεδομένων και υπηρεσιών. Είναι αναγκαία η ολοκλήρωση του Εθνικού Κέντρου Παρακολούθησης Κρίσιμων Υποδομών, όπως είναι αναγκαία και η δημιουργία Τοπικών Μονάδων τέτοιου χαρακτήρα σε κρίσιμες υποδομές του Δημοσίου, που είναι οι Τράπεζες Δεδομένων.

9) Φορολογικά και ασφαλιστικά κίνητρα στις επιχειρήσεις του κλάδου, ώστε να προσλάβει με ανταγωνιστικούς μισθούς και συνθήκες καλής εργασίας, εργαζομένους στον κλάδο Τεχνολογιών, Πληροφορικής και Επικοινωνιών και από το εξωτερικό, να αναστραφεί το brain drain.

Πρέπει να σταματήσει αυτό το φαινόμενο, να φεύγουν στο εξωτερικό νέοι επιστήμονες που απέκτησαν εργασιακή εμπειρία στην Ελλάδα. Δεν μπορούμε να αιμοδοτούμε άλλες χώρες με καταρτισμένο προσωπικό και εμείς να χάνουμε ως κοινωνία τα νέα παιδιά, αλλά να χάνουν και οι επιχειρήσεις εδώ του κλάδου, που δεν μπορούν να βρουν κατάλληλο δυναμικό για την ανάπτυξή τους.

10) Απορρόφηση των κονδυλίων για τη Ψηφιακή Μετάβαση με αποτελεσματικότητα, διαφάνεια, καλοσχεδιασμένα έργα που βγαίνουν στην ώρα τους και ολοκληρώνονται στην ώρα τους, ώστε η αγορά να μπορεί να συμμετέχει χωρίς αποκλεισμούς και με καθαρό διάδρομο, ώστε να πραγματοποιούν τον προγραμματισμό τους.

Αυτό απαιτεί μια καλή θεσμική διαβούλευση μεταξύ πολιτείας και της αγοράς, με σαφείς ρόλους, με σαφή όρια, ώστε να πετύχουμε την ψηφιακή σύγκλιση με την Ευρώπη.


Τέλος, Ψηφιακές Υποδομές στην ευρυζωνικότητα, ώστε όλοι να έχουν πρόσβαση σε υψηλές ταχύτητες internet, να έχουν σύγχρονο εξοπλισμό στις δημόσιες δομές και στα πανεπιστήμια, ώστε να έχουν τα κατάλληλα εργαλεία για να τρέξουν την Ψηφιακή Μετάβαση.

Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω ότι απέναντι σε όλα αυτά τα ζητήματα και τους προβληματισμούς που σας έθεσα, προφανώς δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις. Και δεν πρέπει κανείς να σας πει ότι υπάρχουν μαγικές λύσεις. Έχουμε όμως θέσεις και έχουμε στρατηγική που συμβαδίζουν με την ανάγκη για υπεύθυνη καινοτομία. Για μια ανθρωποκεντρική εφαρμογή της ψηφιακής και τεχνολογικής εξέλιξης, που θα προστατεύει πραγματικά τον πολίτη, χαρίζοντας του παράλληλα τα οφέλη της.

Δεσμευόμαστε απ’ αυτό εδώ το βήμα να δώσουμε σάρκα και οστά στην περίφημη κοινωνική δικαιοσύνη, με το να κάνουμε τις ψηφιακές τεχνολογίες πραγματικά προσβάσιμες και ασφαλείς. Διαφανείς στη χρήση τους και κυρίως στην πραγματική υπηρεσία και τον έλεγχο των πολιτών.

Είμαστε δίπλα σας, δίπλα στους ανθρώπους που με τον καθημερινό σας μόχθο συνεισφέρετε στον εθνικό στόχο της Ψηφιακής Μετάβασης. Ζητούμενο είναι να μη χαθεί μια σπουδαία ευκαιρία και αυτή η μετάβαση να είναι δίκαιη.

Να είστε βέβαιοι ότι θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε ώστε να εξασφαλίσουμε στις επιχειρήσεις και στους εργαζόμενους στον κλάδο ένα σταθερό και φιλικό περιβάλλον με τη βιώσιμη ανάπτυξή τους.

Είναι ένας τομέας ο οποίος χρειάζεται σύγκλιση και σοβαρότητα από την πολιτεία. Και να ξέρετε ότι εμείς, ως αξιωματική αντιπολίτευση, θα είμαστε υπεύθυνοι σ’ αυτή την πορεία. Όπου υπάρχει περιθώριο για σύνεση και συναίνεση, για συγκλίσεις, θα είμαστε εκεί. Διότι η Ελλάδα ανθίζει από εδώ.


Ευχαριστώ πολύ.

Φωτογραφία: ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

 

 

Ψηφιακή πολιτική

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην ΠΟΛΙΤΙΚΗ COOKIES

Διαχείριση cookies