Στήριξε οικονομικά τον ΣΥΡΙΖΑ! Κάνε μια δωρεά! Πάτα εδώ
Βιομηχανία - Ανάπτυξη

Σ. Φάμελλος: Η Θεσσαλονίκη και η Κεντρική Μακεδονία χρειάζονται πρωτίστως στρατηγικό χωρικό και αναπτυξιακό σχεδιασμό

Χαιρετισμός του Προέδρου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στο Forum της εφημερίδας ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ «2030. Η Νέα Ταυτότητα της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας: Η Στρατηγική, τα Ορόσημα, οι Προκλήσεις»

Στην έλλειψη χωρικού και αναπτυξιακού σχεδιασμού με βάση το θεσμικό πλαίσιο και τις ευρωπαϊκές υποχρεώσεις και στην ανάγκη σύνδεσής του με τις νέες προκλήσεις της εποχής, όπως είναι η προσαρμογή στην κλιματική κρίση, η ψηφιακή επανάσταση αλλά και οι γεωπολιτικές εξελίξεις, αναφέρθηκε ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, κ. Σωκράτης Φάμελλος κατά τον χαιρετισμό του στο Forum της εφημερίδας ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ «2030. Η Νέα Ταυτότητα της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας: Η Στρατηγική, τα Ορόσημα, οι Προκλήσεις».

Ο Σ. Φάμελλος δήλωσε «Παρά τα ευχολόγια υπάρχει ένα σοβαρό πρόβλημα στα θέματα ανάπτυξης. Συζητάμε πάρα πολλά χρόνια για ένα σχέδιο, για οράματα, όμως δυστυχώς ούτε σχέδια, όπως απαιτεί η επιστήμη και το θεσμικό πλαίσιο αλλά και η Ευρώπη, υπάρχουν και αυτά που υπάρχουν γίνονται για να καλύψουν τυπικά μια υποχρέωση και μετά μένουν στο συρτάρια. Και εδώ υπάρχει και η ευθύνη του πολιτικού δυναμικού της πόλης και της περιφέρειας που πρέπει να αποφασίσει αν θα διεκδικήσει ένα σχέδιο και αν θα το υλοποιήσει. Και ενώ υπάρχει έλλειμμα του αναπτυξιακού προγραμματισμού προστίθενται νέα προβλήματα. Θα αναφέρω τρία που πρέπει να δοθεί προτεραιότητα. Το ένα είναι το έμφραγμα του flyover. Είναι παράλογο, είναι αντιεπιστημονικό η πόλη να έχει καταδικαστεί για 4 χρόνια να ζει την παράνοια του flyover λόγω του λάθους σχεδιασμού της κυβέρνησης. Το δεύτερο είναι τι γίνεται με την ανάπλαση της έκθεσης και με το δημόσιο χώρο της πόλης. Ακούμε σχέδια από real estate μέχρι ιδιωτικοποίηση της έκθεσης. Και το τρίτο είναι το θέμα της οικονομίας που εμείς το επικεντρώνουμε στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, δηλαδή στο Εμπορευματικό Κέντρο logistics που θα συνέδεε την πόλη μας με τα βαλκάνια, ένα έργο που το ήθελαν και το θέλουν οι παραγωγικοί φορείς της πόλης, ένα έργο που η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το παρέδωσε με διαγωνισμό σε εξέλιξη σύμφωνα με την Εθνική Στρατηγική για την Εφοδιαστική, που αντιστοιχούσε στο νέο ρόλο της Θεσσαλονίκης μετά και τη συμφωνία των Πρεσπών, και το οποίο ακυρώθηκε το 2019 από μία ακατανόητη απόφαση του πρωθυπουργού για ελεύθερη οικονομική ζώνη».

Επιπλέον των παραπάνω τόνισε ότι «χάνεται και η ευκαιρία του Ταμείου Ανάκαμψης καθώς η επιλογή της κυβέρνησης δεν είναι να χρηματοδοτηθούν οι μικρομεσαίες Επιχειρήσεις αλλά αντίθετα εντάσσει στο Ταμείο Ανάκαμψης το επενδυτικό σχέδιο της «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ Α.Ε.», με το Ελληνικό Δημόσιο σε θέση εγγυητή, ενώ και η Θεσσαλονίκη συνολικά είναι απούσα από τις χρηματοδοτήσεις του Ταμείου για έργα δημόσιου χώρου και υποδομών».

Ο Σ. Φάμελλος αναφέρθηκε στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ και ότι τα μεγάλα -νέα και παλιά- προβλήματα απαιτούν μία ισχυρή έξυπνη πολιτεία με σχεδιασμό και δυνατή διοίκηση και αυτοδιοίκηση. «Χρειαζόμαστε αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου, οικονομία με πραγματικό προϊόν, νέα οικονομία, κυκλική ψηφιακή. Και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας να στηρίξει την ενεργειακή και ψηφιακή προσαρμογή και αναβάθμιση όλης της επιχειρηματικότητας και ιδίως της μικρομεσαίας, που έχει ανάγκη πρόσβασης στη χρηματοδότηση. Και είναι προφανές ότι δύο απαραίτητα στοιχεία της ισχυρής και σύγχρονης πολιτείας είναι πρώτον η πρόληψη και η ανθεκτικότητα και δεύτερον η ασφάλεια και το κράτος δικαίου, που σήμερα στην Ελλάδα αμφισβητούνται».

Ειδικότερα για τη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία κατέληξε «δεν επιτρέπεται η Θεσσαλονίκη να μην έχει Ρυθμιστικό σχέδιο και μητροπολιτική διακυβέρνηση, με αποτέλεσμα τα έργα να καθυστερούν ή να προχωράνε μόνο με πολιτική πρωτοβουλία και όχι με βάση τις αναπτυξιακές και χωρικές προτεραιότητες. Επίσης στο επίπεδο των ΟΤΑ δεν έχουν προχωρήσει εδώ και 4 χρόνια τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια για να έχουμε σχεδιασμό χρήσεων γης και προγραμματισμό της οικονομίας. Και όλα αυτά ενώ εδώ και δεκαετίες ο ΟΗΕ έχει μιλήσει για συμμετοχικό σχεδιασμό και ενώ έπρεπε να συζητάμε για το 2030 και το πως η περιοχή μας θα ανταποκριθεί στους SDG, δηλαδή στους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ».

«Βλέπουμε να υπάρχει μεγάλη ενδοπεριφερειακή ανισότητα: στη Θεσσαλονίκη από τη μία πλευρά να υπάρχει στεγαστική κρίση, οι τιμές των ακινήτων να αυξάνονται ραγδαία ενώ πολύ κοντά στην πόλη, στη Β’ Θεσσαλονίκης, έχουμε δήμους με μείωση πληθυσμού 2011-2021 μέχρι και 15%. Και ενώ είμαστε σε μια Περιφέρεια που έχει αναλογικά τη μεγαλύτερη συμμετοχή στην απασχόληση στη βιομηχανία και στα άτομα με πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, συμβάλει λιγότερο στην παραγωγή του ΑΕΠ της χώρας. Και οι νομοί πλην Θεσσαλονίκης χαρακτηρίζονται από έντονη γήρανση και μείωση του πληθυσμού τους, κυρίως όμως από πολύ χαμηλά ποσοστά πτυχιούχων».

«Τα τελευταία χρόνια η Θεσσαλονίκη αλλά και όλη η Περιφέρεια υποβαθμίζεται. Έχουμε καθυστέρηση 5 χρόνων στο Μετρό, από το 2020 στο 2024 και βλέπουμε. Καθυστερούν έργα που είχε προωθήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ: Ανάπλαση ΔΕΘ, Μουσείο Ολοκαυτώματος, γήπεδο ΠΑΟΚ, στρατόπεδο Κόδρα, το λιμάνι-ΟΛΘ και η οδική και σιδηροδρομική του σύνδεση. Πλέον στη ΒΙΠΕΘ Σίνδου με τις νομοθετικές αλλαγές της κυβέρνησης ζούμε μία αποικιοκρατική διαχείριση εις βάρος και της βιομηχανίας και του δήμου Δέλτα ενώ καθυστερεί η οργάνωση της άτυπης βιομηχανικής ζώνης Καλοχωρίου. Και επιπλέον η Ελλάδα καταδικάστηκε για την ποιότητα της ατμόσφαιρας στη Θεσσαλονίκη, που αποτελεί πλέον πρόβλημα δημόσιας υγείας. Για όλους αυτούς τους λόγους απαιτείται αλλαγή του παραγωγικού και αναπτυξιακού μοντέλου με τήρηση των ευρωπαϊκών κανόνων σχεδιασμού και αλλαγής των πολιτικών προτεραιοτήτων στη Θεσσαλονίκη και στην Κεντρική Μακεδονία».

Χρειαζόμαστε αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου, οικονομία με πραγματικό προϊόν, νέα οικονομία, κυκλική ψηφιακή.

Βιομηχανία - Ανάπτυξη

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην ΠΟΛΙΤΙΚΗ COOKIES

Διαχείριση cookies