“Το πιο σημαντικό ερώτημα που έχουμε να απαντήσουμε είναι η αναγκαιότητα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στη σημερινή πολιτική σκηνή της Ελλάδας. Πιστεύω, βάσιμα, ότι η ελληνική κοινωνία έχει ανάγκη από ένα κόμμα, προοδευτικό κόμμα της ευρωπαϊκής αριστεράς, οικολογικό και σύγχρονο, που μπορεί και πρέπει να αναλάβει την κυβέρνηση της χώρας. Που είναι αναγκαίο για να υπερασπίζεται τα συμφέροντα της κοινωνίας. Πρέπει να επικεντρωθούμε στη μεγάλη εικόνα της ελληνικής κοινωνίας. Οι πολίτες έχουν ανάγκη από περισσότερη ασφάλεια, ισχυρό κράτος δικαίου, λειτουργικούς και δημοκρατικούς θεσμούς, καλύτερους μισθούς και καλύτερη ποιότητα ζωής. Όλα αυτά που δεν εξασφαλίζει η κυβέρνηση Μητσοτάκη” σημείωσε ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ραδιοφωνικό σταθμό “Ράδιο Θεσσαλονίκη 94,5” και στους δημοσιογράφους, Στέφανο Διαμαντόπουλο, Σάκη Μόσχη και Δημήτρη Διαμαντίδη.
“Χρειάζεται λοιπόν να διαμορφώσουμε και να προτείνουμε στους πολίτες μία εναλλακτική πρόταση διακυβέρνησης, κάτι που έχει αποδείξει ότι μπορεί να κάνει και να υλοποιήσει κυβερνητικά ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και όχι το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ”.
Παραδέχτηκε ότι: “μπορεί να ακούγονται μέσα στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ διάφορες απόψεις που φαίνονται ακόμη και αντιθετικές αλλά, αυτό συμβαίνει επειδή το κόμμα βρίσκεται ήδη σε προσυνεδριακές διαδικασίες και έχει θέσει εκ νέου σε διαμόρφωση τις πολιτικές του θέσεις”.
“Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πρέπει να απαντήσει στο ερώτημα τι κόμμα είναι οργανωτικά και τι πολιτική εκφράζει. Ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει σε αυτήν την κατεύθυνση κάθε δικαίωμα, ίσως και υποχρέωση, να ανοίγει πολιτικούς “διαδρόμους”, να καταθέσει προτάσεις. Στο Συνέδριο θα αποφασίσουμε πολιτικά για να δούμε πάνω σε όλα τα κείμενα, αν συμφωνούμε ή διαφωνούμε. Για αυτό έχω διαμηνύσει σε όλους τους τόνους ότι ήταν λανθασμένη κίνηση η αποχώρηση των πρώην συντρόφων και συντροφισσών μου και ότι βιάστηκαν. Έφυγαν μάλιστα χωρίς να καταθέσουν τις διαφωνίες τους στα όργανα του κόμματος, όπως γίνεται ιστορικά στην Αριστερά. Η αποχώρηση των συντρόφων και συντροφισσών μας αδυνατίζει τη γραμμή άμυνας απέναντι στην κυβέρνηση Μητσοτάκη”.
Ο Σ. Φάμελλλος δέχτηκε ότι μπορεί να ήταν λανθασμένη η απόφαση να διενεργηθεί πρώτα η εκλογή ηγεσίας στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και στη συνέχεια το Συνέδριο, αλλά ότι αυτό όμως απαντούσε στην ανάγκη να καλυφθεί γρήγορα το κενό ηγεσίας. Σχολίασε παράλληλα ότι για το θέμα αυτό δεν μπορεί να γίνει κριτική στη νέα ηγεσία, εφόσον είχε αποφασιστεί από πολύ νωρίς, τον Ιούλιο, και ότι “αυτήν την απόφαση είχαν στηρίξει και οι αποχωρήσαντες”.
Σχολίασε επίσης ότι “η θέση του Προέδρου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι κρίσιμη αλλά και μεγάλη τιμή για εμένα, αλλά και για την περιοχή μας, τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα. Και ταυτόχρονα δείχνει τη σημασία που δίνει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στα θέματα του περιβάλλοντος και του κλίματος και γενικά της πράσινης μετάβασης που υπηρετώ και πολιτικά αλλά και επιστημονικά, εδώ και χρόνια”.
Για τις δηλώσεις Κασσελάκη περί νοικοκυραίων απάντησε ότι:
“Καλό είναι να μην ψάχνουμε ευκαιρίες για να αναδεικνύουμε διαφορές. Ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν η κυβέρνηση που παρέδωσε μία νοικοκυρεμένη Ελλάδα το 2019. Το ότι δεν έχουμε επίσης χρέη ως κόμμα συνάδει με αυτό που λέμε “νοικοκυροσύνη” όταν, έχουμε άλλα κόμματα “μπαταχτσήδων” από την άλλη μεριά, ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Άρα θέλουμε να είναι νοικοκυρεμένα τα πράγματα. Και τι σημαίνει νοικοκύρεμα. Σημαίνει να έχουμε ισχυρές Ανεξάρτητες Αρχές, γρήγορη απόδοση δικαιοσύνης. Ναι εμείς θέλουμε μία νοικοκυρεμένη Ελλάδα”.
Για το φορολογικό νομοσχέδιο και τη φοροδιαφυγή σχολίασε:
“Εδώ και ενάμιση χρόνο η κυβέρνηση καθυστερεί και αναβάλλει τη σύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές. Έτσι άραγε θα πατάξει τη φοροδιαφυγή; Πρόκειται στο τέλος της ημέρας για ανεπάρκεια της κυβέρνησης, που έχει ως τελικό αποτέλεσμα όμως να μην αντιμετωπίζει τη φοροδιαφυγή. Η κυβέρνηση τώρα αποδέχεται αρχικά την ανεπάρκειά της να καταπολεμήσει τη φοροδιαφυγή και επιβάλλει ένα οριζόντιο χαράτσι σε όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες. Οπότε ακόμη και όσοι δεν έχουν μεγάλο εισόδημα “θα φάνε το χαράτσι” ενώ παράλληλα τα διυλιστήρια, οι τράπεζες και οι εταιρείες ενέργειας μένουν απ’ έξω. Πρόκειται επίσης για κοροϊδία καθώς η ΝΔ είχε υποσχεθεί προεκλογικά ότι δεν θα αυξήσει τα φορολογικά βάρη”.
Ειδικότερα για τη φορολόγηση των υπερκερδών ο Σ. Φάμελλος επισήμανε ότι: “από τα 2,2 δισ. ευρώ υπερκέρδη των εταιρειών ενέργειας, εν μέσω ακραίας ακρίβειας, έχουν φορολογηθεί μόλις περί τα 350 εκατ. ευρώ και από τα 2,6 δισ. ευρώ των υπερκερδών των διυλιστηρίων πρέπει να έχουν φορολογηθεί μόλις περί τα 650 εκατ. ευρώ”.
Επικεντρώθηκε στη συνέχεια στο fly over
“Από το 2019 έχουμε εκφράσει την αντίθεσή μας σε αυτό το έργο τη σκοπιμότητά του. Για εμάς προτεραιότητα είχε ο εξωτερικός δακτύλιος και το μετρό, μαζί με ενίσχυση του ΟΑΣΘ. Έχουν αλλάξει τα δεδομένα σήμερα αφού έχει ξεκινήσει το έργο οπότε οφείλουμε κι εμείς να επικεντρωθούμε στα ζητήματα του σήμερα, δηλαδή στη διαχείριση των επιπτώσεων της κατασκευής. Συγκεκριμένα: Υπάρχει μία σύμβαση που δεν γνωρίζουν οι πολίτες, την οποία έχουμε ζητήσει ως ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ να καταθέσει η κυβέρνηση στη Βουλή ώστε, να μάθουμε πόσο τελικά θα κοστίσει το έργο και τι ρήτρες περιλαμβάνει η σύμβαση σχετικά με παρατάσεις και αναβολές του έργου. Πραγματοποιήσαμε πρόσφατα σύσκεψη με τους φορείς της Θεσσαλονίκης για το έργο όπου, από κοινού διαπιστώσαμε όλοι ότι δεν υπάρχει σχέδιο αντιμετώπισης των προβλημάτων που προκαλεί κατά την κατασκευή του το fly over. Είναι δυνατόν να έχει ξεκινήσει ένα έργο που θα δημιουργήσει κυκλοφοριακό έμφραγμα για τέσσερα χρόνια στη Θεσσαλονίκη, χωρίς να υπάρχει καμία κυκλοφοριακή μελέτη διαχείρισης των επιπτώσεων;”
“Όπως είπαμε και στους φορείς της πόλης, πρέπει να γίνει άμεσα κυκλοφοριακή μελέτη για τη διαχείριση των επιπτώσεων κατασκευής του έργου στην κυκλοφορία, δεύτερον να δημιουργηθεί ένα κέντρο διοίκησης της κυκλοφορίας, control room, που να συγκεντρώνει όλη την πληροφορία για το κυκλοφοριακό φορτίο, τα έκτακτα περιστατικά, κτλ. και τρίτον, να δημιουργηθεί ένα πρωτόκολλο διαχείρισης έκτακτων καταστάσεων. Δεν έχει διατεθεί τέλος νέο προσωπικό της τροχαίας για να διαχειριστεί την κίνηση του έργου αλλά πρόκειται για μετακίνηση υφιστάμενου προσωπικού. Άρα, πάλι χάνει η πόλη. Η πλειονότητα των φορέων συμφώνησε τέλος ότι θα έπρεπε να έχει προηγηθεί της κατασκευής του fly over το μετρό ώστε να διαχειριστεί τις επιπτώσεις του, αλλά και ότι έπρεπε να υπάρχει κυκλοφοριακή μελέτη. Μετά τη συνάντηση που προκαλέσαμε νομίζω ότι είναι η σειρά των φορέων να θέσουν αυτά τα ζητήματα στην κυβέρνηση. Και φυσικά σε αυτή την ιστορία όλοι θα κριθούμε”.
Στάθηκε τέλος στη συζήτηση που έγινε στη Βουλή για την πρόταση σύστασης προανακριτικής για την τραγωδία στα Τέμπη:
“Η Ευρωπαία Εισαγγελέας έχει μεταβιβάσει στη Βουλή δικογραφία για την τραγωδία των Τεμπών όπου, θέτει ζήτημα ευθυνών κακουργηματικού χαρακτήρα για οικονομική απιστία στη διαχείριση της σύμβασης “717”, τη σύμβαση τηλεδιοίκησης του δικτύου, για τον Κ. Καραμανλή, που ήταν Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών όταν έγινε το τραγικό δυστύχημα, και παράβασης καθήκοντος για τον πρώην Υπουργό επί ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστο Σπίρτζη”.
Ξεκαθάρισε τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: “είμαστε υπέρ της αξιοποίησης όλων των εργαλείων που έχει το Ελληνικό Κοινοβούλιο στη διάθεσή του για τη διερεύνηση των ευθυνών για την τραγωδία στα Τέμπη. Για αυτό ψηφίσαμε υπέρ και της Εξεταστικής Επιτροπής που πρότεινε το ΚΚΕ και την προκαταρκτικής επιτροπής που πρότεινε το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ. Καταθέσαμε και τη δική μας πρόταση προανακριτικής επιτροπής επειδή η πρόταση του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ για ένα περίεργο λόγο εξαιρούσε την περίοδο ωρίμανσης της σύμβασης “717”.
“Η Νέα Δημοκρατία όμως επέλεξε να αγνοήσει επί της ουσίας τη δικογραφία που έχει μεταβιβάσει στη Βουλή η Ευρωπαία Εισαγγελέας και απέρριψε την πρόταση διενέργειας προκαταρκτικής επιτροπής της Βουλής για να διερευνήσει τυχόν ποινικές ευθύνες για να προστατεύσει τον κ. Καραμανλή. Θεωρώ ότι είναι ένα τραγικό λάθος της κυβέρνησης που υποβαθμίζει τη δικαιοσύνη και τη Βουλή και δεν δίνει τις απαντήσεις που απαιτεί η κοινωνία που θέλει όλα να βγουν στο φως”.
Συνεντεύξεις