Οφείλω, να ξεκινήσω την ομιλία μου καταθέτοντας τα συλλυπητήριά μας στον συνάδελφο Γιάννη Καλλιάνο για την απώλεια του πατέρα του, που με αυτόν τον τραγικό τρόπο, σε συνδυασμό με τη λειτουργία του ΕΣΥ, ήρθε στη δημοσιότητα τις τελευταίες μέρες.
Εκ μέρους της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ επιλέγουμε να αναφερθούμε στο χθεσινό πρωτοφανές περιστατικό βιαιοπραγίας εντός της Βουλής.
Καταδικάζουμε απόλυτα τη βία, τόσο τη λεκτική βία όσο και τη χειροδικία, αλλά και τις απειλές ιδιαίτερα μέσα στο Κοινοβούλιο, γιατί προσβάλλουν τη δημοκρατία και τη λειτουργία της Βουλής, αλλά και την πολιτική και δίνουν ένα πολύ άσχημο μήνυμα στην κοινωνία. Καταδικάζουμε την ακροδεξιά, τις μεθόδους της και τις απόψεις της που τρέφουν και υποδαυλίζουν τη βία και το μίσος και στοχεύουν επί της ουσίας στην καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και στην παραβίαση των κανόνων δημοκρατίας. Και είναι υποχρέωση όλων μας να πούμε από τη μεριά των κομμάτων του δημοκρατικού τόξου ότι καταδικάζουμε και τη στοχοποίηση Βουλευτών, οι οποίοι επέλεξαν να τοποθετηθούν με βάση το συνταγματικό τους δικαίωμα, την υποχρέωσή τους και τον όρκο τους σε ένα νομοσχέδιο που αφορά την ισότητα στον γάμο, δηλαδή τα ανθρώπινα δικαιώματα, κάτι αυτονόητο.
Επιπλέον, μας βρίσκει κάθετα αντίθετους και η έμμεση απειλή που ακούσαμε χθες από το στόμα του κ. Βελόπουλου προς τους Βουλευτές, εργαλειοποιώντας μάλιστα τη θρησκευτική πίστη. Άρα, διπλό το παράπτωμα. Είναι μια αντιδημοκρατική πρακτική που προσβάλλει και τη δημοκρατία και τη θρησκεία.
Ο μισαλλόδοξος λόγος και οι απειλές ούτε μας αγγίζουν ούτε μας τρομάζουν, αλλά μας κάνουν πιο δυνατούς.
Και έχουμε ξεκάθαρο μέτωπο απέναντι και στην ακροδεξιά, αλλά και στον φασισμό.
Εξάλλου, ο Στέφανος Κασσελάκης δήλωσε σήμερα ότι οι νεοναζί ψηφοφόροι δεν μας αφορούν, είναι έξω από τον κόσμο, από τον πολιτισμό και τις αξίες του ΣΥΡΙΖΑ. Και καλά έκανε ο Αλέξης Χαρίτσης και εκ των υστέρων, μετά τη δήλωση του Στέφανου Κασσελάκη, επιβεβαίωσε και τη δική τους στάση.
Αυτό, εξάλλου, το ξεκάθαρο περιεχόμενο περιείχε και η δήλωσή μας για το θέμα του αποκλεισμού των Σπαρτιατών από το ψηφοδέλτιο των ευρωεκλογών, για να μη γίνονται και υποκριτικά παιχνίδια και να μην κουνάνε κάποιοι το δάχτυλο.
Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να μιλήσω ξεκάθαρα. Κουνάει το δάχτυλο ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος. Μην ξεχνάμε ότι είναι το ίδιο πρόσωπο που είναι υπόλογο για την παράνομη χρήση προσωπικών δεδομένων, η οποία έγινε, όπως ο ίδιος παραδέχτηκε την περίοδο που ήταν Γραμματέας της Νέας Δημοκρατίας, μια παραβίαση και του Συντάγματος και του σχετικού νόμου και των ευρωπαϊκών κανόνων.
Επιπλέον, δεν ξεχνάμε τα λάθη αυτής της Κυβέρνησης, η δική σας τριπλή αποτυχημένη νομοθέτηση οδήγησε στο να συμμετέχει ένας νεοναζί εγκληματίας στις δημοτικές εκλογές της Αθήνας, της πόλης από όπου ξεκίνησε η δημοκρατία. Μην ξεχνάτε ότι είστε υπεύθυνοι γι’ αυτό, όπως επίσης και για την τελική συμμετοχή των Σπαρτιατών στις εθνικές εκλογές που, ευτυχώς, η ποινική δίωξη του Αρείου Πάγου ελέγχει αυτή τη στιγμή την εκλογή τους στην ελληνική Βουλή. Από δικά σας παραθυράκια και λάθη μπήκαν. Επίσης, και η μη συμμετοχή στις ευρωεκλογές δεν είχε εξασφαλιστεί από τα τρία αποτυχημένα νομοθετήματα της Νέας Δημοκρατίας, για να μη θυμηθώ τις συναντήσεις του κ. Γεραπετρίτη με ανώτατο δικαστικό για το ίδιο θέμα.
Όλα αυτά είναι γνωστά, όπως επίσης γνωστό είναι και ποιοι άλλοι ψήφισαν. Και αναφέρομαι στο ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής και στην ψήφιση των λανθασμένων νομοθετικών πρωτοβουλιών της κυβέρνησης.
Όμως, αυτά πρέπει να τα αξιολογούμε και εκ των υστέρων και να έχουμε ολοκληρωμένη στάση, γιατί βλέπουμε να εκπέμπονται κατηγορίες μόνο και μόνο για τις εντυπώσεις. Δεν είμαστε εδώ για τις εντυπώσεις. Πρέπει να κάνουμε μέτωπο απέναντι στην ακροδεξιά.
Ας το πούμε και λίγο διευρυμένα. Το χάιδεμα της ακροδεξιάς είχε να κάνει και με το τι γινόταν την εποχή που ψηφιζόταν η Συμφωνία των Πρεσπών. Θυμάστε τις απειλές, απειλές σωματικές, απειλές βίας και κατά των σπιτιών Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ. Αποδοχή, όμως, μιας ακροδεξιάς αντίληψης είναι και όταν δέχεσαι Υπουργοί και Βουλευτές να μην ψηφίζουν νόμο για το δικαίωμα στον γάμο. Αυτό είναι κλείσιμο του ματιού προς την ακροδεξιά. Πρώτα απ’ όλα, τροφοδοτεί την προσβολή της πολιτικής.
Είναι ευθύνη, λοιπόν και χρέος όλων μας να έχουμε ένα μέτωπο απέναντι στην ακροδεξιά, στον φασισμό, σε όλες τις εκφράσεις, στις αντιλήψεις και στις συμπεριφορές και να στηρίξουμε τη δημοκρατία και τις αξίες της.
Οφείλω, όμως, να έρθω στο νομοσχέδιο, κύριε Πρόεδρε, γιατί ποιος θα περίμενε μία ακραία υποκρισία και έλλειψη σεβασμού στην κοινωνία: να εκμεταλλευθεί η Κυβέρνηση την καταστροφή στη Θεσσαλία, από τις μεγαλύτερες που έχει βιώσει η χώρα μας τα τελευταία χρόνια, για να στήσει μία ανώνυμη εταιρεία που θα λειτουργεί κατά παρέκκλιση κάθε κανόνα του Δημοσίου. Για να τακτοποιήσετε τις μπίζνες των δικών σας παιδιών -γιατί αυτό νομοθετείτε σήμερα- και να παραπλανήσετε τους πολίτες της Θεσσαλίας, ενώ ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η καταβολή των αποζημιώσεων. Νομοσχέδιο που κατατέθηκε όταν ήταν ακόμα σε διαβούλευση το σχέδιο και της ολλανδικής εταιρείας;
Πολύ σωστά το περιέγραψε ο Περιφερειάρχης της Θεσσαλίας: Έχουμε ένα νομοσχέδιο παράνομο, ένα νομοσχέδιο πρόχειρο, ένα νομοσχέδιο σε λάθος κατεύθυνση και ένα νομοσχέδιο που ανοίγει τον δρόμο στην εκμετάλλευση και το πλιάτσικο και στη Θεσσαλία και στη δημόσια περιουσία, όπως εξάλλου γίνεται παντού στη θητεία του κ. Μητσοτάκη. Αυτός είναι ο στόχος τους και ο σκοπός τους.
Θέλετε να απορρυθμίσετε την πολιτεία για να μπορείτε μετά να την αποδομείτε. Τη φτωχαίνετε, για να μπορέσετε μετά να την κατακρίνετε και θέλετε να αγνοούνται όλοι οι κανόνες, για να τακτοποιούνται οι δικοί σας, οι κολλητοί σας. Παραβιάζετε την ευρωπαϊκή νομοθεσία και σε αυτό το νομοσχέδιο, το είπε και ο Περιφερειάρχης, το είπαν και οι Μη Κυβερνητικές Περιβαλλοντικές Οργανώσεις. Υπάρχουν ισχυρές αποδείξεις αντίθεσης με το Σύνταγμα σε πολλά σημεία και σε αυτά που θέσαμε στην ένσταση αντισυνταγματικότητας, όσον αφορά στη διαχείριση του νερού και το δημόσιο χαρακτήρα της διαχείρισης του νερού. Δείτε λίγο την Έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, γιατί αναφερθήκατε σε αυτήν, τι λέει για τα θέματα των εργασιακών δικαιωμάτων, του πολεοδομικού σχεδιασμού, των διακρίσεων, των διάφορων παραθύρων που ανοίγετε στην πολεοδομία, αλλά και για το ζήτημα της ισονομίας των πολιτών. Αναφέρομαι στα ΚΟΤ και στο Πρόγραμμα «Απόλλων», τα διαβάσαμε σήμερα.
Πώς το φέρνετε εδώ το νομοσχέδιο; Πρώτα από όλα, με μισή διαβούλευση. Ο νόμος λέει «δύο εβδομάδες», το φέρατε σε μία εβδομάδα. Γιατί; Μια δικαιολογία δεν έχουμε ακούσει, κάτι. Γιατί παραβιάσατε δικό σας νόμο; Δεν λάβατε υπόψιν έναν άλλο νόμο, τον ν. 5013, το Εθνικό Συμβούλιο Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης. Η ΚΕΔΕ μάς κατήγγειλε εδώ στη Βουλή σε επίσημη συνάντηση ότι μετά την κατάθεση του νομοσχεδίου είχαν συνεδρίαση του Υπουργείου Εσωτερικών. Και έρχεται ο κ. Σκυλακάκης -προφανώς με συμπαραστάτες και τον κ. Ταγαρά και την κ. Σδούκου- να βάλει ακόμα ένα λιθαράκι στην αποδόμηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, όπως έκαναν και ο κ. Χατζηδάκης και ο κ. Σκρέκας. Μία υπογραφή έχουν όλα αυτά: Κυριάκος Μητσοτάκης.
Είναι κορυφαίο το θέμα της Θεσσαλίας στο νομοσχέδιο. Αυτός ήταν ο λόγος που από την πρώτη στιγμή σάς ζητήσαμε να αποσυρθούν τα συγκεκριμένα άρθρα, αλλά δεν υποτιμώ τα υπόλοιπα ζητήματα των αυθαιρέτων, της διαχείρισης των δασών, τις παρεμβάσεις στην αγορά ενέργειας. Έχουν πολύ αρνητικές προβλέψεις αυτές οι ρυθμίσεις.
Όμως, θέλω να ξεκινήσω με τη Θεσσαλία, γιατί καταγγείλαμε από την πρώτη μέρα αυτό που πάτε να κάνετε. Ποιο ακριβώς είναι το σχέδιο της Κυβέρνησης, για να είναι κατανοητό; Αντί να προχωρήσουν έργα που συστηματικά και με ευθύνη σας καθυστερούν τουλάχιστον από το 2018 - γιατί εδώ και πέντε χρόνια και εσείς ως Κυβέρνηση, αλλά και ο εκλεκτός σας, ο πρώην Περιφερειάρχης, ο κ. Αγοραστός, δεν προχωράτε τα έργα που είναι νόμιμα σχεδιασμένα και στο πλαίσιο σχεδιασμού που προβλέπει η Ευρώπη - τώρα δημιουργείτε μια ανώνυμη εταιρεία, που το λέτε μέσα στο νομοσχέδιο ότι θα λειτουργεί κατά παρέκκλιση κάθε διάταξης που αφορά το Δημόσιο, τις εταιρείες του Δημοσίου και τα έργα.
Να ρωτήσω λίγο κάτι: Γιατί τότε έχουμε τους κανόνες; Γιατί δεν τους καταργείτε; Πρέπει να μας πείτε, ή είναι κακοί οι κανόνες, ή είναι κακή η παρέκκλιση, δεν μπορεί να ισχύουν και τα δύο. Θέλουμε, λοιπόν, μία απάντηση από τη Νέα Δημοκρατία: Εφ’ όσον νομοθετείτε να λειτουργεί κατά παρέκκλιση αυτή η ανώνυμη εταιρεία -γιατί λέτε ότι αυτό δίνει ευελιξία και πρέπει να λύσουμε ένα επείγον πρόβλημα και επειδή πάρα πολλά είναι τα μεγάλα προβλήματα που θέλουν γρήγορη λύση στην Ελλάδα- να μας πείτε αν θα καταργήσετε όλους τους κανόνες του Δημοσίου, ή αν κάνετε κάτι μόνο εδώ για να δημιουργήσετε παραθυράκι. Να διαλέξετε, δεν γίνεται να ισχύουν και τα δύο, απλή λογική.
Και μάλιστα, δεν είναι μόνο για τη Θεσσαλία. Ο κ. Αυγενάκης έχει παραδεχτεί -και πολλοί ακόμα το έχουν πει- ότι αυτό το μοντέλο θέλετε να το εφαρμόσετε και σε άλλες περιοχές, δηλαδή θέλετε να κάνετε μία μηχανή παρεκκλίσεων. Να το πω, όμως, όπως πραγματικά το καταλαβαίνει η κοινωνία; Ένα πάρτι παρεκκλίσεων θέλουν να κάνουν για τα «γαλάζια» παιδιά εις βάρος και των πολιτών και του περιβάλλοντος, της Αυτοδιοίκησης, των υδατικών πόρων και της ασφάλειας και της Πολιτικής Προστασίας.
Έρχεται τώρα ο κ. Σκυλακάκης και μας λέει «πώς τολμάτε και τα λέτε αυτά; Εμείς υπερασπιστήκαμε τον δημόσιο χαρακτήρα και νομοθετήσαμε στη διαχείριση του νερού ότι η ΕΥΑΘ και η ΕΥΔΑΠ επιστρέφουν στο Δημόσιο».
Επειδή μάλλον έχετε κοντή μνήμη, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, το Συμβούλιο Επικρατείας διέταξε τη Νέα Δημοκρατία να το κάνει αυτό και ξέρετε γιατί; Γιατί προσπάθησε πολλές φορές να παρακάμψει αποφάσεις του Συμβουλίου Επικρατείας. Δηλαδή το Συμβούλιο Επικρατείας έλεγε «δημόσιος ο χαρακτήρας των επιχειρήσεων διαχείρισης νερού» και προσπαθούσαν με διάφορα τερτίπια και του κ. Σταϊκούρα -τότε στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας ήταν Υπουργός- να το παρακάμψουν. Αμφισβητεί κανείς κάτι τέτοιο;
Καταθέτω, λοιπόν, για να μην αμφισβητεί κανείς τις αποφάσεις του Συμβουλίου Συμμόρφωσης του Συμβουλίου της Επικρατείας. Ξέρετε, το Συμβούλιο Συμμόρφωσης είναι αυτό που παρακολουθεί πότε η πολιτεία δεν υλοποιεί αποφάσεις και επιβάλλει την εφαρμογή τους. Εδώ, λοιπόν, επιβάλλει το Συμβούλιο Επικρατείας στη Νέα Δημοκρατία να ασκήσει αυτό που τώρα ήρθε και υπερηφανεύεται ότι ήταν επιλογή της.
Γιατί, όμως, κάνει το άσπρο μαύρο η Νέα Δημοκρατία; Γιατί; Γιατί θέλει να στηρίξει μία τέτοια επιλογή; Λέει ο κ. Σκυλακάκης ότι το κάνει για ευελιξία, να το απαντήσω και αυτό.
Ευελιξία δεν ήταν η απόφαση του κ. Σταϊκούρα στη νέα του υπουργική θέση μία τροπολογία του Σεπτεμβρίου, όπου είχε την επίσπευση των έργων της Θεσσαλίας πάλι με παρεκκλίσεις; Αν ήθελε ευελιξία η Νέα Δημοκρατία για να κάνει έργα –έργα!- προς όφελος των υδατικών πόρων και της προστασίας κατά των πλημμυρών, δεν θα μπορούσε να το κάνει έτσι; Εγώ θα έλεγα, αν εξασφάλιζε ταυτόχρονα τον σχεδιασμό και τη διαφάνεια -γιατί δεν τα εξασφάλιζε αυτά η τροπολογία του κ. Σταϊκούρα- θα μπορούσε να είναι μία λύση για την ευελιξία του κ. Σκυλακάκη.
Δεν είναι, λοιπόν, η επιλογή της ΑΕ για λόγους ευελιξίας. Για ποιον λόγο, λοιπόν, έρχεστε να νομοθετήσετε με βάση μία μελέτη –προσέξτε!- χωρίς επιστημονική βάση, που έγινε από μία εμπορική εταιρεία; Και αυτό παράλογο. Ακόμα και να δεχτώ ότι μια εμπορική εταιρεία χωρίς επιστημονική βάση θα κάνει μία μελέτη, να το δεχτώ. Ενώ η μελέτη είναι σε διαβούλευση, έρχεστε και νομοθετείτε τώρα ένα τμήμα της.
Να τα πούμε λίγο απλά; Και ίσως να τα πούμε και λίγο λαϊκά, δεν είναι κακό αυτό: Πουλήσατε το παραμύθι της ολλανδικής εταιρείας για να σβήσετε τις δικές σας ευθύνες για τις πλημμύρες! Γιατί είναι ένα παραμύθι, δυστυχώς, προς τον λαό της Θεσσαλίας που υποφέρει. Πουλήσατε ένα παραμύθι!
Επιλέξατε μία εταιρεία η οποία δεν έχει επιστημονικό παρελθόν σε αυτό το αντικείμενο, είναι μια εμπορική εταιρεία, εμπορική εταιρεία του Άμστερνταμ και δεν είναι μελετητική εταιρεία, αλλά είναι «επενδυτές» -μέσα σε εισαγωγικά το βάζω αυτό- με βιογραφικό σε αποικίες στην Αφρική και στην Ινδονησία και αρκετή διεθνή βιβλιογραφία για τα αρνητικά αποτελέσματα. Το περιβόητο μοντέλο των Ολλανδών είναι ένα μοντέλο αγροτικής ανάπτυξης που παίρνει μικρές περιουσίες, μικρή αγροτική γη και δημιουργεί μία αποικιοκρατική διαχείριση, κάνει δηλαδή τον μικρό παραγωγό υπάλληλο.
Κύριε Κόκκαλη, αυτό θέλουν να κάνουν στη Θεσσαλία, να κάνουν τους Θεσσαλούς αγρότες χρεοκοπημένους, είτε να ξεπουλήσουν τη γη τους είτε να γίνουν υπάλληλοι σε μία αποικιοκρατική εταιρεία των Ολλανδών. Και προσέξτε τώρα: Το μοντέλο αυτό που εφαρμόζεται στον τρίτο κόσμο –κακώς, να το πούμε και αυτό, γιατί δημιουργεί προσφυγιά, φτώχεια και παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων- έρχεστε και το χρηματοδοτείτε. Θέλετε να δούμε λίγο πώς; Ένωση Ελλήνων Τραπεζών 940.000 ευρώ, με διαγωνισμό; Όχι, βέβαια, κατ’ ανάθεση, στο Μαξίμου πιθανά τους είπαν «να τα δικά μας παιδιά, ορίστε δώστε το!», στην εταιρεία των αποικιοκρατών ή του πρώην αποικιοκρατικού παρελθόντος.
Είναι, όμως, μόνο αυτό; Όχι, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, δεν είναι μόνο αυτό.
Καταθέτω, λοιπόν, στη Βουλή ένα νέο έγγραφο, το οποίο λέει ότι την ίδια περίοδο που δόθηκαν 940.000 ευρώ στην εταιρεία των Ολλανδών, το Υπουργείο του κ. Σκυλακάκη έδωσε 180.000 ευρώ σε άλλες μελετητικές εταιρείες για να μελετήσουν και να καταγράψουν τις επιπτώσεις των πλημμυρών. Δηλαδή δεν φτάνει που τους έδωσαν 940 χιλιάρικα από την Ένωση Τραπεζών, πληρώσαμε ως πολιτεία και άλλα 180 χιλιάρικα για να γίνει η μελέτη που πιθανόν απαιτείται, αλλά δεν έπρεπε να την κάνουν οι επιστήμονες της ολλανδικής εταιρείας;
Παρακαλώ, κρατήστε το για τα Πρακτικά.
Και ενώ ταυτόχρονα τρέχει και η Αναθεώρηση του Σχεδιασμού Διαχείρισης των Λεκανών Απορροής με βάση την Οδηγία 2000/60, που είναι η κανονική μελέτη που πρέπει να κάνει η χώρα μας, και ενώ η χώρα μας έχει παραπεμφθεί ήδη στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο γιατί αυτή η μελέτη για τη διαχείριση των υδάτων έπρεπε να ολοκληρωθεί το 2021 όπως και η μελέτη για τον σχεδιασμό διαχείρισης κινδύνων πλημμύρας, έχουμε το εξής: μία συρραφή τίτλων έργων χωρίς υδραυλικά ισοζύγια, χωρίς δεδομένα -εφόσον άλλη μελέτη τα μαζεύει- χωρίς συγκριτική αξιολόγηση των έργων. Πού βρίσκονται, λοιπόν, όλα αυτά τα επιστημονικά δεδομένα; Μάλλον πρέπει να πάμε να τα βρούμε στις αποικίες, τις πρώην αποικίες των Ολλανδών, εφ’ όσον τα σχέδιά τους πλέον φεύγουν από τις αποικίες ή τις πρώην αποικίες και μεταφέρονται στη Θεσσαλία.
Είναι γεγονός ότι έχετε αποκτήσει εμπειρία σε τέτοιες σχέσεις με αποικιοκρατική διαχείριση. Το κάνατε με την ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ στη Χαλκιδική και τώρα φέρνετε το μοντέλο αυτό στην κατεστραμμένη Θεσσαλία. Δεν φθάνει η καταστροφή, θα χάσουν και περιουσίες και εισόδημα.
Μας λέτε ότι δεν είναι ιδιωτικοποίηση. Μάλιστα, να το δούμε και αυτό. Αφού δεν είναι ιδιωτικοποίηση, γιατί είναι ΑΕ; Είναι ένα ερώτημα. Αφού δεν είναι ιδιωτικοποίηση, γιατί είναι ΑΕ και γιατί δεν ακολουθεί τους κανόνες του Δημοσίου; Δηλαδή, μας λέτε ότι δεν είναι ιδιωτικοποίηση παρ’ ότι κάνετε ΑΕ και δεν ακολουθεί τους κανόνες του Δημοσίου. Επειδή έχει τη μετοχή το Δημόσιο. Ε, δεν φθάνει αυτό.
Εμείς λέμε -και να έλθει να συγκριθούμε ο κ. Σκυλακάκης- να κάνουμε έναν φορέα του Δημοσίου που να είναι εντός του Δημοσίου ως δημοσίου δικαίου και μιας και είναι Βουλευτής εδώ της Θεσσαλίας, να είναι ένας φορέας της περιφέρειας. Να έχει η περιφέρεια Θεσσαλίας και όλες οι περιφέρειες της Ελλάδας όλη την ευθύνη και για τη διαχείριση υδατικών πόρων και για την πρόληψη πλημμυρών και για τα έργα. Και να χρηματοδοτήσουμε την Περιφέρεια Θεσσαλίας, γιατί το έχει ανάγκη η κοινωνία της Θεσσαλίας, για να κάνει όλα αυτά τα έργα, τα οποία δεν πρόκειται να γίνουν με την ανώνυμη εταιρεία των φίλων σας των Ολλανδών. Δεν πρόκειται να γίνουν.
Εμείς ξέρουμε ότι ποτέ δεν ήταν πρόβλημα η ευελιξία, αλλά η πολιτική βούληση ήταν. Η πολιτική βούληση και οι ανθρώπινοι και οικονομικοί πόροι. Και ξέρετε γιατί το ξέρουμε; Γιατί σε δύσκολες συνθήκες, όταν αφήσατε χρεοκοπημένη την Ελλάδα, εμείς το καταφέραμε. Και το καταφέραμε γιατί; Και σχέδιο διαχείρισης λεκανών απορροής είχαμε σε ΦΕΚ -4682/12/2017- με χρεοκοπία τότε στην Ελλάδα και σχέδιο διαχείρισης κινδύνου πλημμύρας είχαμε με ΦΕΚ -2685/7/2018- και όλα αυτά έγιναν επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Και χάρτη πλημμύρας είχαμε που περιλάμβανε τις περιοχές που πλημμύρισαν στην κακοκαιρία Daniel που δεν τον χρησιμοποιήσατε και τον καταθέσαμε εδώ στην Βουλή.
Άρα, όταν υπάρχει πολιτική βούληση, ακόμα και με στενότητα πόρων, η Ελλάδα τα καταφέρνει. Εσείς συντηρείτε μια εικόνα ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να τα καταφέρει. Και ξέρετε γιατί; Για να ξεπουλήσετε τη δημόσια περιουσία και τα συμφέροντα της χώρας. Αυτός είναι ο μόνος δικός σας στόχος.
Και είναι πράγματι επικίνδυνο το ότι ενώ υπήρχε σχεδιασμός δεν το λάβατε υπόψη. Γιατί τότε οι υπηρεσίες πολιτικής προστασίας είχαν τους χάρτες πλημμύρας και δεν τους χρησιμοποίησαν στην κακοκαιρία Daniel για να ενημερώσουν την κοινωνία. Και θα σας καταθέσω ακόμη μία απόδειξη. Έκαναν τον σχεδιασμό διαχείρισης νερού στο σχέδιο αναθεώρησης και επίκειται η κύρωσή του. Έκανε η ολλανδική εταιρεία Master Plan. Όλα αυτά ήταν αναγκαία;
Εγώ θα καταθέσω την εφαρμογή Προγράμματος Μέτρων Σχεδίων Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας, Αθήνα 2022. Είναι Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Μέσα σε αυτό, λοιπόν, περιλαμβάνεται ότι η πρώτη προτεραιότητα –το έλεγε από τότε, πριν τις πλημμύρες- ήταν να γίνει ο σχεδιασμός, το master plan -πόσες φορές το έχετε ακούσει και πόσα λεφτά έχουν πληρώσει- και το master plan το πραγματικό για τον αντιπλημμυρικό κίνδυνο στο ίδιο τεύχος αναγράφεται ότι θα πάει στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και ότι μάλλον θα χρηματοδοτηθεί την περίοδο 2021-2027. Αυτά είναι τα παιχνίδια που γίνονται. Το πραγματικά αναγκαίο εργαλείο δεν έχει γίνει και δεν πρόκειται να γίνει. Παραπέμπεται και αυτό στις καλένδες, ενώ θα μπορούσαμε να το λύσουμε αυτό από το 2018 που έκανε τότε τον σχεδιασμό ο ΣΥΡΙΖΑ και έβαλε τότε σε προτεραιότητα αυτό το master plan.
Το καταθέτω στα Πρακτικά.
Και ξέρετε τι βρήκαμε στη μελέτη της ολλανδικής εταιρείας; Ότι όταν συγκροτηθεί αυτός ο φορέας, ο ΟΔΥΘ, θα κάνει ακόμα ένα master plan. Σε δουλειά να βρισκόμαστε! Κατά τα λοιπά, ο κ. Μητσοτάκης στο Μουζάκι είπε ότι συγκρίνουμε την κατάσταση με τις πλημμύρες στο Ντουμπάι. Τώρα να σας πω την αλήθεια, δεν γνωρίζω. Στο Ντουμπάι είχαν σχέδιο διαχείρισης κινδύνου πλημμύρας στα συρτάρια τους έξι χρόνια; Γιατί είναι λίγο ντροπή για τους κατοίκους της Θεσσαλίας να λέτε τέτοιες φθηνές δικαιολογίες. Διότι είχατε τη μελέτη στα συρτάρια σας. Δεν κάνατε τα έργα, ούτε ενημερώσατε τους πολίτες. Ούτε προφανώς είχε προηγηθεί στο Ντουμπάι μια πλημμύρα, όπως ο Ιανός, για να ξέρετε τι μέτρα πρέπει να λάβετε. Γιατί είχατε δυστυχώς και μια προηγούμενη τραγική εμπειρία.
Μην παραπλανείτε, λοιπόν, τις κοινωνίες που έχουν υποφέρει. Δεν εφαρμόζεται ο κανόνας επιστήμης, δεν εφαρμόζονται οι ευρωπαϊκές Οδηγίες, δεν προβλέπετε αυτό για τον ΟΔΥΘ, δεν προβλέπεται ο κοινωφελής χαρακτήρας. Κάνετε μια ανώνυμη εταιρεία που δεν προβλέπεται ότι θα λειτουργεί παραδείγματος χάρη χωρίς κερδοσκοπική κατεύθυνση, όχι στη διανομή κερδών, ως προς τους μισθούς. Γιατί ξέρετε τι προβλέπεται στο νομοσχέδιο και στη μελέτη της ολλανδικής εταιρείας; Ότι είναι υποχρεωμένοι οι καταναλωτές –δηλαδή, οι αγρότες της Θεσσαλίας, δεν φθάνουν αυτά που έχουν τραβήξει- να πληρώνουν τους χρυσούς μισθούς των golden boys που θέλετε να φέρετε κατά παρέκκλιση του κανόνα προσλήψεων, κατά παρέκκλιση του κανόνα αμοιβής, με παραπάνω αμοιβές από τον Γενικό Γραμματέα Υπουργείου. Αυτό προβλέπουν στο νομοσχέδιο και μετά μας λένε ότι δεν είναι ιδιωτικοποίηση. Με χρυσά κουτάλια θα τρώνε στον ΟΔΥΘ. Εις βάρος των αγροτών, όμως και των πολιτών της Θεσσαλίας, οι οποίοι υποχρεούνται διά νόμου να πληρώνουν τους χρυσούς μισθούς των γαλάζιων παιδιών που θα φέρει ο κ. Σκυλακάκης και ο κ. Μητσοτάκης στον ΟΔΥΘ. Δεν προβλέπει πουθενά το νομοσχέδιο ότι θα υπάρχει η πρόσβαση σε καλής ποιότητας και επάρκεια νερού. Δεν προβλέπει ότι ο κανονισμός τιμολόγησης θα πρέπει να κατεβάζει τα κοστολόγια. Αντίθετα. Αυτά θα είναι αυξημένα με τους προβλεπόμενους μισθούς.
Ταυτόχρονα, θα είναι και δημόσια υπηρεσία ως προς τις λειτουργίες στο επίπεδο του ΤΟΕΒ-ΓΟΕΒ, θα διαχειρίζεται τα εγγειοβελτιωτικά έργα, θα βγάζει τα τιμολόγια, θα ελέγχει και θα επιβάλλει και τις κυρώσεις. Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει, δηλαδή. Ε, αυτό δεν το λέτε και καλή νομοθέτηση. Δεν υπάρχουν, λοιπόν, οι ευρωπαϊκές αρχές σε αυτό που φέρνετε. Αντίθετα, θα αυξάνεται το κόστος και θα πληρώνουν τα νοικοκυριά και οι αγρότες.
Θα μας πουν τώρα «μην ανησυχείτε, η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων θα τα ελέγχει». Έλα, όμως, που φέρνουν τροπολογία ότι επειδή δεν είναι επαρκής η Ρυθμιστική Αρχή, και προς το παρόν τα τιμολόγια ΕΥΑΘ και ΕΥΔΑΠ θα τα εγκρίνει πάλι ο Υπουργός. Στο άρθρο 19. Στο νομοσχέδιο μέσα, δηλαδή, παραδέχονται ότι δεν είναι επαρκής η Ρυθμιστική Αρχή. Θυμάστε που μας λέγανε ότι θα κάνουν φοβερή ρυθμιστική αρχή; Το παραδέχονται ότι δεν έχουν επάρκεια.
Μα, εδώ παραδέχθηκαν, ο κ. Σκυλακάκης, ότι όταν έφεραν αυτό το νομοσχέδιο δεν είχαν άποψη για το πώς θα διαχειριστούν το θέμα του εργασιακού καθεστώτος των υπαλλήλων. Εντός της Επιτροπής μάς είπε ότι μεταφέρονται οι υπάλληλοι, δεν ξέρουμε όμως σε τι καθεστώς, θα το δούμε μέχρι την Ολομέλεια να φέρουμε μία ρύθμιση. Δηλαδή, έρχεται η κυβέρνηση σε μία τραγικά υποβαθμισμένη περιοχή από καταστροφές να αλλάξουν ακόμη και το καθεστώς των υπαλλήλων που δουλεύουν στον ΤΟΕΒ-ΓΟΕΒ και στις υπηρεσίες της αποκεντρωμένης διοίκησης και της περιφέρειας, χωρίς να ξέρουν ποιο είναι το καινούργιο και το έφεραν αυτό το νομοσχέδιο και λένε ότι είναι φοβερή καινοτομία. Τί να πω! Είναι προχειρότητα, ενώ υποφέρουν άνθρωποι σε εκείνη την περιοχή.
Εφόσον επείγει η κατάσταση στη Θεσσαλία -θέλω να σας θυμίσω και κάτι ακόμα- και εφόσον δεν υπάρχει ενιαίος σχεδιασμός έργων, διότι σας είπα άλλος ο σχεδιασμός που προβλέπει η Οδηγία 2000/60 και που ετοιμάζεστε να κυρώσετε, άλλος ο σχεδιασμός των Ολλανδών, άλλος ο σχεδιασμός της περιφέρειας, εμείς καταθέσαμε ένα αίτημα. Για πείτε και εσείς, Βουλευτές της Θεσσαλίας, το καταθέσαμε στις 14 Μαρτίου, να κάνουμε συζήτηση στην Επιτροπή Παραγωγής, Εμπορίου και Περιβάλλοντος για τα τρία σχέδια για να δούμε τι θα γίνει στη Θεσσαλία, για να βοηθήσουμε ως Βουλή. Το αρνηθήκατε. Έχουν περάσει έξι εβδομάδες. Αρνηθήκατε να συζητήσουμε στη Βουλή για τα έργα ανόρθωσης της Θεσσαλίας και κατά τα άλλα μας λέτε ότι νοιάζεστε. Και τελικά, θα κάνουν και ένα τέταρτο σχέδιο τα «γαλάζια παιδιά» όταν αναλάβουν τη διοίκηση του ΟΔΥΘ.
Ξέρετε, δεν τα λέμε εμείς αυτά, τα λένε οι ίδιοι. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας σε πρόσφατη συνέντευξή του στο Trikala Opinion, το οποίο θα καταθέσω, παραδέχεται και αποκαλύπτει ότι αυτό που θέλουν να κάνουν, είναι να αποκτήσουν εκτάσεις στη Θεσσαλία και να μεταφέρουν το μοντέλο των πρώην αποικιών.
Το καταθέτω και αυτό, κύριε Πρόεδρε.
Γιατί το λένε ξεκάθαρα και αυτό δημιουργεί τρόμο στην περιοχή. Αυτό πρόκειται να συμβεί. Δεν θα μπορέσουν να καλλιεργούν είτε λόγω κοστολογίων, είτε λόγω των φερτών υλικών, είτε λόγω των εγγειοβελτιωτικών υποδομών, θα αναγκάζονται να ξεπουλήσουν ή να δουλεύουν ως εργάτες στην HVA. Αυτή είναι η κατάσταση από τον εκπρόσωπο της εταιρείας, ο οποίος απ’ ό,τι είδαμε στο βιογραφικό του, ήταν και σύμβουλος σε δημόσιο οργανισμό επί Κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου. Να τα ψάξουμε λίγο και αυτά, διότι βρίσκουμε σιγά-σιγά διάφορα.
Τί προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ, για να το ξεκαθαρίσουμε. Το νερό είναι δημόσιο αγαθό, η διαχείρισή του παραμένει στο Δημόσιο και θέλουμε οι περιφέρειες της χώρας στο πλαίσιο της περιφερειακής ανάπτυξης και αποκέντρωσης να έχουν την ευθύνη της διαχείρισης των έργων και της ασφάλειας των πολιτών. Αυτό θέλουμε να κάνουμε. Συμφωνείτε ή όχι; Είναι απλή η πρόταση. Και εσείς που θα πάτε στις περιφέρειές σας, να απαντήσετε: Να έχουν κάποια «γαλάζια παιδιά» με αδιαφάνεια και παρεκκλίσεις διαχείριση ή να την έχει η Περιφέρεια Θεσσαλίας, η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και οι περιφέρειες των υπολοίπων περιοχών της χώρας;
Δημόσια έργα, δημόσιος φορέας, χαμηλό κόστος πρόσβασης στο αγαθό του νερού, προστασία περιβάλλοντος, διαφάνεια και όχι να μπλέξουμε σε δικαστικούς αγώνες και κυκεώνες στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όπου με μεγάλη βεβαιότητα θα πάει αυτό το νομοσχέδιο.
Να αναφερθώ, όμως, κύριε Πρόεδρε για λίγο και στα υπόλοιπα ζητήματα, γιατί κατάφερε το Υπουργείο Περιβάλλοντος να μαζέψει σε ένα νομοσχέδιο αρκετές από τις μαύρες σελίδες της Νέας Δημοκρατίας.
Θα μπορούσαμε να συζητάμε για μέρες για την πολιτική Υπουργείο Περιβάλλοντος γιατί γίνεται μια κατεδάφιση κυριολεκτικά.
Από τη μια μεριά στα νερά είδαμε καταστροφές, έλλειψη προστασίας, έλλειψη σχεδίων, Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Η μόνη λύση για τα κεφάλαια του ΟΔΥΘ είναι η απόσυρση. Δεν υπάρχει καμία άλλη επιλογή. Και αντισυνταγματικά ζητήματα και απαράδεκτες εξελίξεις μας περιμένουν.
Στα δάση τώρα, που είναι το άλλο κεφάλαιο, τι έχουμε για πέντε χρόνια; Προσέξτε. Δασικοί χάρτες; Τους ψάχνουμε. Στελέχωση υπηρεσιών; Μόνο υποσχέσεις. Θυμάμαι τον κ. Αμυρά, που όλο υποσχέσεις ήταν. Ακόμη περιμένουμε δασικούς υπαλλήλους. Σχεδιασμός; Δεν υπάρχει. Πρόληψη πυρκαγιών; Δεν εφαρμόστηκε. Τραγικές πυρκαγιές! Και ο κ. Σκυλακάκης τώρα ανακάλυψε ότι λείπουν οι διαχειριστικές μελέτες.
Επειδή η Νέα Δημοκρατία δεν ανέλαβε την προηγούμενη εβδομάδα, είναι πέντε χρόνια κυβέρνηση και επειδή είχαμε την ευθύνη να επικαιροποιήσουμε τότε τις διαχειριστικές μελέτες στις προδιαγραφές τους, η ερώτηση είναι απλή: Γιατί δεν τις κάνατε πέντε χρόνια; Δηλαδή, έρχεστε τώρα να πείτε, «Τι κρίμα, λείπουν οι διαχειριστικές», για να βάλετε ιδιώτες μέσα στα δάση; Είναι απολύτως παράλογο, δεν φθάνει ως δικαιολογία να το ακούσει κανένας. Πέντε χρόνια δεν κάνετε διαχειριστικές μελέτες στα δάση, δεν εφαρμόζετε σχέδιο πρόληψης πυρκαγιών και τώρα λέτε να μπουν ιδιωτικές εταιρείες και μάλιστα με μεγάλο τζίρο. Μην μπει κανένας μικρός, μόνο μεγάλοι! Μάλιστα. Φοβερή σύλληψη! Εν τω μεταξύ κάηκαν η Εύβοια, η Αττική, ο Έβρος, η Ροδόπη, η Ρόδος, η Δαδιά. Πού θα πάμε έτσι; Πέρυσι τρέχατε και δεν φθάνατε με το μπάχαλο που προκαλέσατε και θρηνήσαμε και θύματα. Δεν είναι θέμα άγνοιας, είναι θέμα επιλογής.
Παράδειγμα: Μας μιλάτε τώρα για ένα μοντέλο παραγωγής με βάση τη βιομάζα. Να θυμίσω κάτι απλό. Η εθνική στρατηγική για τα δάση ολοκληρώθηκε το 2018 με σύμφωνη γνώμη όλων των κομμάτων και όλων των υπηρεσιών. Το προέβλεπε αυτό. Γιατί δεν το κάνατε πέντε χρόνια; Είχε και στόχο. Ήταν 1% του ΑΕΠ από τα δάση. Γιατί δεν το υλοποιήσατε; Και τώρα μας κάνετε τους έξυπνους;
Αντί να προωθούνται οι συνεταιρισμοί και οι άνθρωποι της υπαίθρου, για να δουλέψουν, έρχεστε με σχήματα, όπου εταιρείες-κολοσσοί θα μπαίνουν και θα κάνουν κουμάντο στα δάση, όχι φυσικά για κοινωνικό όφελος, αλλά για επιχειρηματικό όφελος. Δεν το λένε αυτό μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ, οι δασικοί υπάλληλοι, όχι, το λέει ο κ. Μπένος. Ο κ. Μπένος, που τον βάλατε στο συντονισμό της Εύβοιας, σας το επισημαίνει στη διαβούλευση με δημόσια τοποθέτησή του.
Ιδιώτες, λοιπόν, αντί για συνεργατικά σχήματα. Υποτίμηση και της επιστήμης και των δασικών υπηρεσιών. Για ποιον λόγο τα κάνετε όλα αυτά; Για να αφήσετε να μπει ο ιδιωτικός τομέας, κατεδαφίζετε το δημόσιο.
Πάμε τώρα στα αυθαίρετα. Την ίδια απορρυθμιστική λειτουργία βλέπουμε και στα αυθαίρετα. Δηλαδή, ύστερα από πέντε χρόνια απουσίας, μας φέρνετε μία νέα δομή στο Υπουργείο για τον έλεγχο της αυθαίρετης δόμησης.
Να ρωτήσω: Τον ν.4495/2017 τον θυμάστε; Τότε νομοθετήθηκαν από τον ΣΥΡΙΖΑ η λειτουργία του παρατηρητηρίου δόμησης και τα περιφερειακά παρατηρητήρια, δηλαδή και το κεντρικό και τα περιφερειακά. Μάλιστα, να σας πω και κάτι; Το ψήφισε η Νέα Δημοκρατία, δεν το υλοποίησε όμως. Είχαν παραλάβει μάλιστα το 2019 και εγκεκριμένες προσλήψεις για διακόσια πενήντα στελέχη, εγκεκριμένες προσλήψεις στον προγραμματισμό του τότε Υπουργείου, για να στελεχώσουν τα παρατηρητήρια, τα οποία τι θα έκαναν; Έλεγχο των αυθαιρέτων. Δεν το υλοποίησαν. Ήταν έτοιμες οι υπουργικές αποφάσεις και η πλατφόρμα για τις καταγγελίες του ελέγχου των αυθαιρέτων και μάλιστα με ένα υποχρεωτικό ποσοστό δειγματοληπτικών ελέγχων, για να μην γίνονται και διάφορες υπόγειες διαδρομές. Δεν λειτουργεί τίποτα, ούτε η πλατφόρμα ούτε τα παρατηρητήρια. Έτσι, ξέρετε, θα είχαμε εικόνα τι γίνεται στη χώρα. Τώρα δεν έχουμε εικόνα τι γίνεται.
Τώρα τι λένε; Παίρνουμε την αρμοδιότητα αυτή και από τους δήμους και από τις περιφέρειες -πάλι «αδυνατίζουν» την αυτοδιοίκηση- και τα πάμε στο Υπουργείο. Προσέξτε τώρα το περίεργο. Τα πάτε στο Σώμα Επιθεωρητών. Το Σώμα Επιθεωρητών -να το πω και αυτό- επί ΣΥΡΙΖΑ είχε γίνει ειδική γραμματεία, την οποία καταργήσατε το 2019. Δίνετε αρμοδιότητες, δηλαδή, και αναγορεύετε ως σημαντική μία δομή, που καταργήσατε ως ειδική γραμματεία κα σταματήσατε και τις προσλήψεις που είχαν προγραμματιστεί. Για να καταλάβετε, γιατί το κάνουν; Διότι θα πουν: «Το πάμε στο σώμα ελεγκτών, δεν έχει στελέχη, θα βάλουμε ιδιώτες». Αυτό είναι το σχέδιό τους. Αυτό θα κάνουν και στα αυθαίρετα. Αδύναμη η πολιτεία ξανά. Γιατί, χωρίς πολιτεία, δεν γίνεται έλεγχος.
Αποσπασματικά, λοιπόν, κάνετε παρεμβάσεις αεριτζίδικες. Και εδώ θέλω να πω το εξής, επειδή ήρθε και μία απαράδεκτη τροπολογία. Το ίδιο ακριβώς παιχνίδι κάνετε και με τα ύψη κτηρίων στο Νέο Οικοδομικό Κανονισμό. Δώσατε τη δυνατότητα παραβίασης των ρυθμίσεων που έχουν αρκετές περιοχές της Ελλάδας και ξαφνικά βλέπουμε να «σηκώνονται» κτίρια δύο ορόφους παραπάνω από τα γειτονικά τους. Και αυτό είναι ευθύνη της Κυβέρνησης και αυτής της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου. Τώρα φέρνετε μία τροπολογία, που ξανά παραβιάζει τις ρυθμίσεις των τοπικών -ας το πω έτσι- προεδρικών διαταγμάτων.
Δώσατε, λοιπόν, οριζόντια μπόνους ύψους σε νέα κτίρια σε αστικές περιοχές. Προσέξτε τώρα την υποκρισία. Προεκλογικά αφαίρεσαν από τα μπόνους ύψους που είναι σε όλη την Ελλάδα τρεις περιοχές. Θέλετε να σας πω ποιες; Το Ψυχικό, τη Φιλοθέη και την Εκάλη. Το ερώτημα είναι, γιατί;
Πείτε μας γιατί, πείτε μας μία δικαιολογία. Δηλαδή, άλλη περιοχή της χώρας μας δεν έχει πρόβλημα με το ύψος κτηρίων; Έχουν μόνο στο Ψυχικό, στη Φιλοθέη και στην Εκάλη;
Εμείς, για να πούμε την αλήθεια, θα θέλαμε να μην εφαρμοστεί πουθενά. Πουθενά να μην υπάρχουν παρεκκλίσεις ύψους. Δεν είναι τυχαίο βέβαια αυτό.
Ταυτόχρονα, έχετε υποβαθμίσει τις υπηρεσίες δόμησης των δήμων, δεν έχουν στελέχη για να κάνουν έλεγχο και γίνεται πάρτι στην αγορά. Πάρτι κυριολεκτικά! Τα είκοσι τέσσερα μέτρα γίνονται τριάντα δύο. Δεν ξέρω, εάν το κατανοείτε. Ξαφνικά βλέπουν να «σηκώνονται» κτήρια δύο ορόφους ψηλότερα σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, όπως και στη Θεσσαλονίκη έχουμε στα Κωνσταντινουπολίτικα, στην Πυλαία, αλλά και εδώ σε πάρα πολλές περιοχές. Ξεκίνησε η ένταση, εάν δεν κάνω λάθος, από τον Άλιμο και τη Βάρη, Βούλα, Βουλιαγμένη και μετά μπήκαν η Γλυφάδα και η Κηφισιά. Έχω δει πάρα πολλούς δημάρχους να καταθέτουν ενστάσεις για το ζήτημα αυτό. Γιατί; Δίνετε κάποια ρουσφέτια ξεκάθαρα σε εργολαβικά συμφέροντα στις περιοχές αυτές, προκαλείτε τώρα ένα πρόβλημα δικαίου, γιατί κάποιοι πήγαν, αγόρασαν οικόπεδα, έκαναν αντιπαροχές, συμβόλαια. Ένα μπάχαλο γίνεται, «σηκώθηκαν» κάποια ήδη. Και τώρα θέλετε να πάρετε τα αυθαίρετα στο ΥΠΕΝ, που δεν έχει στελέχη, γιατί; Για να διαχειρίζεστε απευθείας και κεντρικά τα ρουσφέτια σας. Και αυτό αφορά και τους παρόντες Υφυπουργούς, δυστυχώς.
Αυτό είναι πρόβλημα πολιτικό. Πολιτικά πρέπει να το επιλύσετε αυτό. Είναι απαράδεκτο, όπως και η νέα ρύθμιση που φέρατε με τροπολογία. Εξάλλου, τι να τον κάνετε τον έλεγχο, αφού γίνεται ήδη πάρτι έξω; Γι’ αυτό το λόγο καθυστερείτε τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια. Είχαν ξεκινήσει από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Δεν πρόκειται να γίνει ούτε ένα μέχρι να τελειώσει το Ταμείο Ανάκαμψης. Ούτε ένα δεν θα έχει προεδρικό διάταγμα μέχρι το τέλος του 2025. Εδώ θα είμαστε. Γεροί να είμαστε, να σας το θυμίσουμε!
Η χώρα, όμως, θα χρεοκοπήσει χωρίς σχεδιασμό. Το ίδιο γίνεται παντού. Γι’ αυτό δεν προχωρούν και άλλα ειδικά χωροταξικά, όπως για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και για τον τουρισμό. Δεν προχωρούν, σέρνονται εδώ και χρόνια. Γιατί; Για να υπάρχουν φωτογραφικές ρυθμίσεις και ειδικά πολεοδομικά. Έτσι έχουν βρει τη λύση. Δεν σας ενδιαφέρει ο σχεδιασμός, γιατί το τίμημα τελικά το πληρώνουν ο πολίτης, το περιβάλλον, η χώρα, αλλά όχι οι κολλητοί σας. Και το πληρώνουν πλέον και οι αυτοδιοικητικοί. Γιατί από τους δήμους παίρνετε και τους πόρους για το θέμα των αυθαιρέτων. Γιατί; Για να τα μοιράζετε κεντρικά, χωρίς διαφάνεια. Και τους φορτώνετε και με έξοδα και με προβλήματα.
Προσέξτε τώρα, η νέα έμπνευση -εδώ έχετε σπάσει ρεκόρ- είναι αυτός ο έλεγχος πυροπροστασίας ακινήτων. Εδώ τώρα έχει γίνει το «έλα να δεις»! Ξαφνικά, στις 15 Μαρτίου, βγαίνει η εγκύκλιος με τις αρμοδιότητες της αυτοδιοίκησης και των πολιτών. Γιατί λέω αρμοδιότητες των πολιτών; Ευθύνη των πολιτών, είναι το σωστό. Γιατί, χωρίς να παίρνει καμία ευθύνη η πολιτεία για την πυροπροστασία των ακινήτων, τα φορτώνουν στον πολίτη και στους δήμους, που δεν έχουν υπηρεσίες, ξαφνικά και χωρίς να το μάθει και κανένας. Για κάτι που λήγει στις 10 Μαΐου, εάν δεν κάνω λάθος, βγάζετε διόρθωση στις 19 Απριλίου. Δηλαδή, ενώ «έτρεχε» ένα μήνα η εγκύκλιος των αρίστων, τώρα την αλλάζετε. Άρα, δεν πρόκειται να βγει άκρη με αυτό. Και φυσικά η καταπολέμηση της αυθαίρετης δόμησης είναι και αυτή χαμένη μάχη.
Κλείνω, κύριε Πρόεδρε, με το χάος των ενεργειακών. Είναι εδώ και η Υφυπουργός, θα τα ακούσει. Τα ακούει και από την αγορά βέβαια, ό,τι δικαιολογίες και να βρει.
Εδώ, λοιπόν, έρχεται η Κυβέρνηση να ξε-ψηφίσει κάτι που ψήφισε πριν από λίγο καιρό. Έτσι παραβιάζει κανόνες αξιοπιστίας και δικαίου στην αγορά. Δηλαδή, δίνει χρονοδιαγράμματα για τις ταρίφες, στις ΑΠΕ παραδείγματος χάρη, και έρχεται τώρα και αλλάζει το χρονοδιάγραμμα. Τι λέει σε έναν επενδυτή -μικρό, μεσαίο ή μεγάλο, δεν έχει σημασία-, «Είχες τη δυνατότητα μέχρι το τέλος του χρόνου να υλοποιήσεις μία ρύθμιση, τώρα η προθεσμία έρχεται την 1η Μαΐου».
Πού το έχετε ακούσει αυτό ξανά; Μέχρι τώρα ξέραμε ότι δίνουν παρατάσεις, τώρα μαζεύουν τον χρόνο. Γιατί όμως;
Γιατί δεν υπάρχει Ενεργειακός σχεδιασμός και δεν υπάρχει ηλεκτρικός χώρος. Ξέρετε τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Όσοι πίστεψαν στις μεγάλες διακηρύξεις του κ. Χατζηδάκη για «επενδυτική άνοιξη» στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας -και η κ. Σδούκου εκεί ήταν τότε, σε άλλο ρόλο- ήρθαν και έκαναν αιτήσεις, πιθανώς και σχεδιασμό επενδύσεων και δάνεια και τώρα τους λένε επίσης: «Δεν έχουμε τι να κάνουμε την ενέργεια, πετάξτε την στη θάλασσα».
Έρχεστε, λοιπόν, σήμερα να νομοθετήσετε περιορισμούς στην παραγωγή. Δηλαδή, ο άλλος έχει επενδύσει, έχει τις άδειες ή έχει κατασκευάσει το έργο ή έχει επενδύσει στις μελέτες και τώρα του λέτε: «Δεν μας νοιάζει πόση ισχύ εγκατέστησες, θα πουλάς λιγότερη». Και εάν έχει πάρει δάνειο; Και εάν έχει αγοράσει γη; Και εάν έχει συμβόλαια; Θα δούμε, θα κάνουμε μία επιτροπή και θα δούμε πώς μετά θα κόβουμε την ενέργεια. Έτσι, αλλάζετε και τις προθεσμίες, αλλάζετε και τις άδειες σύνδεσης με το δίκτυο, που έχουν πάρει μερικοί. Τώρα το μπάχαλο είναι ανεξέλεγκτο. Δεν σας ενδιαφέρει, εάν ανατρέπονται προγραμματισμοί επιχειρήσεων. Πρέπει να μας πείτε πότε κάνατε λάθος; Κάνατε λάθος, όταν τους καλούσατε να κάνουν επενδύσεις και τους δώσατε τις υποσχέσεις για περιβαλλοντικές άδειες ή άδειες σύνδεσης ή τώρα που τα κόβετε. Γιατί τώρα τα κόβετε.
Αλλάζετε και τη ρύθμιση του Net-Metering με το Net-Billing, ενώ το Net-Billing δεν είναι έτοιμο, γιατί αργήσατε να ενσωματώσετε τις ευρωπαϊκές οδηγίες. Ούτε σε αυτό δεν είστε επαρκείς, να ενσωματώσετε γρήγορα μια ευρωπαϊκή οδηγία!
Και μέσα σε όλα αυτά προσέξτε τη μεγάλη εικόνα: Η χώρα μας, κυρία Σδούκου, έχει εθνικό σχεδιασμό για την ενέργεια και το κλίμα για το 2030; Όχι. Είναι σε διαβούλευση, αλλά κρυφή. Δεν το μαθαίνουν όλοι, δεν έχει βγει σε εμάς. Δεν το ξέρει ούτε η Βουλή. Κάποιοι λίγοι το ξέρουν. Συνομιλεί με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το έχουν δει το ΕΣΕΚ μία φορά, θα τελειώσουν πιθανά τη συνεννόηση και μετά θα μας το φέρουν για να μάθουμε και εμείς τον εθνικό σχεδιασμό για το 2030. Αυτή είναι η κατάσταση της χώρας. Το λέω αυτό επειδή μιλάμε για τα μεγάλα θέματα.
Δεύτερον, έχει μήπως η χώρα ειδικό χωροταξικό σχέδιο για τις ΑΠΕ; Όχι βέβαια, δεν έχει επικαιροποιημένο σχέδιο. Όπου θέλει ο καθένας! Γιατί; Για να χωροθετήσουν πρώτα τα έργα και μετά να μας φέρουν το νέο χωροταξικό, όταν δεν θα υπάρχουν πια νέα έργα και ενώ έχουμε άδειες που έχουν δοθεί περισσότερες από τις ανάγκες που έχουμε για το 2030. Κατανοείτε τι δυσφήμιση των ΑΠΕ και της πράσινης μετάβασης είναι αυτό και τι αδιέξοδο στην αγορά;
Εμείς είμαστε υπέρ της πράσινης μετάβασης, αλλά έρχονται οι επιτήδειοι «άριστοι» και έχουν κάνει μπάχαλο την αγορά και ταυτόχρονα δεν είναι μόνο η έλλειψη σχεδιασμού, είναι ότι φέρνει μια απόφαση ο κ. Σκρέκας -προφανώς την ξέρετε, κυρία Σδούκου, ήσασταν στο Υπουργείο- μια Παρασκευή 12 Αυγούστου, 2022 λίγο πριν το Δεκαπενταύγουστο, και μοιράζει ρουσφετολογικά τις άδειες των έργων ΑΠΕ. Και σου λέει: Δεν θα πάρεις με τη λογική όποιος ήρθε πρώτος, παίρνει την άδεια ή βάσει επάρκειας χώρου. Θα πάρουν πρώτα οι μεγάλοι, μία πρώτη κατηγορία, λέει. Από τον Αύγουστο του 2022 είναι στην πρώτη κατηγορία. Δεν πρόκειται να φτάσουν σε άλλη γιατί δεν υπάρχει ηλεκτρικός χώρος. Μάλιστα πρόκειται για μία τόσο πρόχειρη υπουργική απόφαση που την έχουν αλλάξει δύο φορές.
Η αγορά, όμως, ξέρετε τι λέει, κυρία Σδούκου; Ότι κάποιοι συνεργάτες πολύ κοντά στο Υπουργείο έχουν ωφεληθεί από την υπουργική απόφαση και κάποια funds που ασχολούνται με πολλά οικονομικά θέματα στην Ελλάδα. Για ψάξτε λιγάκι ποιοι έχουν ωφεληθεί. Ο ΑΔΜΗΕ στη συνάντηση των Επιτροπών μάς είπε ότι ακόμα βρίσκεται στην Κατηγορία 6 από τις δέκα που έχει η Α΄. Άρα στη Γ΄, που είναι τα έργα των ΟΤΑ, δεν πρόκειται να φτάσουμε ποτέ. Δεν ξέρω αν το έχετε καταλάβει, αλλά έβαλαν στην πρώτη κατηγορία όλα τα «φωτογραφικά» και στην δεύτερη και την τρίτη τα υπόλοιπα.
Μας λέει τώρα η Κυβέρνηση -θα το πει η κ. Σδούκου- ότι πολλές ενεργειακές κοινότητες έχουν σύνδεση. Ναι, όλες αυτές όμως πιθανόν να είναι εμπορικές. Οι κοινότητες λαϊκής βάσης, όπως μας είπαν και οι φορείς, παραμένουν στον αέρα, όπως στον αέρα είναι και οι ενεργειακές κοινότητες Δυτικής Μακεδονίας. Θα κάνουν μάλλον τροπολογία, γιατί και αυτές τις πέταγαν απ` έξω. Από την άλλη βέβαια δεν λείπουν οι χατιρικές ρυθμίσεις. Βρήκαμε μία για την Εύβοια στο άρθρο 121. Κι άλλα «φωτογραφικά παραθυράκια», κυρία Σδούκου. Έχετε μεγάλη εμπειρία σε αυτό. Είναι, όμως, απαράδεκτο να έχουμε το μείζον αδιέξοδο, το οποίο είναι ότι έχουμε υπερβεί στα έργα που έχουν και οριστική προσφορά σύνδεσης κατά 5 γιγαβάτ τον στόχο του 2030. Αυτό είναι απολύτως παράλογο.
Από την άλλη η αποθήκευση είναι μηδενική. Θα μπορούσαν οι ΑΠΕ να συνδεθούν με αποθήκευση. Με συγχωρείτε, κύριε Πρόεδρε, αλλά εδώ τώρα μιλάμε για το απόλυτο μπάχαλο. Δεν έχει κάνει κάτι για την αποθήκευση το Υπουργείο και η κ. Σδούκου εδώ και πέντε χρόνια. Τι κάνατε; Βγάλατε μια αδειοδοτική διαδικασία, δηλαδή πώς θα δίνονται οι άδειες, ενώ είχαν βγει κάποιες, και υποχρεώσατε την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας να τις πάρει πίσω, για να τις ξαναεκδώσει. Αλλά δεν υπάρχει ρυθμιστικό πλαίσιο για την αποθήκευση, δεν υπάρχει δηλαδή σχεδιασμός και πλαίσιο για την αγορά της αποθήκευσης, όπως υπάρχει, για παράδειγμα, για την αγορά ενέργειας, το λεγόμενο «χρηματιστήριο ενέργειας» . Οποτε με αδιαφάνεια και αιφνιδιασμούς κάνετε διάφορες τακτοποιήσεις στην αποθήκευση. Και έχετε το θράσος να λέτε ότι έχετε εστιάσει στην αποθήκευση.
Η αγορά όμως ξέρει ότι δεν υπάρχει πλαίσιο. Μέχρι να ολοκληρωθεί -πού μπορεί να φτάσει και το τέλος του 2025 γιατί είναι έργα που συνδέονται με το χρονοδιάγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης- θα πετάμε ενέργεια στη θάλασσα -δεν ξέρω αν το έχετε κατανοήσει ακριβώς αυτό που γίνεται- και οι επενδυτές θα πετάνε τα λεφτά τους στη θάλασσα. Αυτή είναι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.
Το τελευταίο που έχουν φέρει είναι το «Απόλλων», που είναι δήθεν ένα πρόγραμμα για την αυτοδιοίκηση -το έχουν πολυδιαφημίσει- το οποίο έγινε χωρίς την αυτοδιοίκηση, η οποία ενημερώθηκε κατόπιν εορτής όπως μας είπε σε συνάντηση που είχαμε. Και προσέξτε, έρχεται ένα πρόγραμμα για την ενέργεια της αυτοδιοίκησης, όταν αυτό το Υπουργείο με τη ρήτρα αναπροσαρμογής χρεοκόπησε τις ΔΕΥΑ και τώρα θέλει να τις ιδιωτικοποιήσει. Αυτό το Υπουργείο δήθεν φέρνει ένα μέτρο για την αυτοδιοίκηση.
Η αυτοδιοίκηση θέλει τροποποιήσεις στο «Απόλλων». Θα τις κάνετε; Δεν έχει καμία σχέση αυτό το πρόγραμμα με την ενεργειακή δημοκρατία. Προσέξτε τι λέει: Δεν μας ενδιαφέρει η αυτοδιοίκηση και οι κοινότητες ως παραγωγοί, μας ενδιαφέρουν ως καταναλωτές. Θα μας δώσετε τις καταναλώσεις που θέλετε, για να τις δώσουμε εμείς σε κάποιους. Σε ποιους, ψάξτε και βρείτε το. Έξυπνοι είμαστε όλοι και όλες σε αυτήν την Αίθουσα.
Θα τακτοποιήσουν, λοιπόν, κάποια συμβόλαια παραγωγής, θα τα φορτώσουν στην αυτοδιοίκηση και σε καταναλωτές και θα τους πληρώσουν –ενδεχομένως και- από τον ΕΛΑΠΕ. Ξέρετε τι σημαίνει αυτό; Από ένα λογαριασμό που παρέλαβαν πλεονασματικό, ενώ τον είχαν χρεοκοπήσει το 2015, και ξανά οδηγείται σε χρεοκοπία. Ήδη -δεν μπορείτε να το διαψεύσετε, κυρία Σδούκου, έχουν γίνει ήδη προαναγγελίες γι’ αυτό- θα αυξηθεί το λεγόμενο ΕΤΜΕΑΡ για να χρηματοδοτούν το ΕΛΑΠΕ. Αυτό είναι δύσκολο να το κατανοήσει κανείς πράγματι. Σε αυτά κρύβονται. Είναι ξεκάθαρο ότι έχετε κάνει κακή διαχείριση και τελικά το μάρμαρο θα το πληρώσουν οι καταναλωτές. Παλιά μου τέχνη κόσκινο!
Η Κυβέρνηση αυτή χρησιμοποιεί την πράσινη μετάβαση ως σύνθημα -θέλει πολλή προσοχή αυτό- για να εξυπηρετήσει τους δικούς της, ακόμη και στις καταστροφές, αλλά η πράσινη μετάβαση πρέπει να είναι προτεραιότητα στην Ελλάδα και στην Ευρώπη για να μην υποχωρήσει και ο στόχος. Όμως, προσέξτε, μια άδικη πράσινη μετάβαση, όπως αυτή που ζούμε στην Ελλάδα, δίνει ελάχιστα στην κοινωνία, δίνει πολλά σε λίγους, αλλά μεγαλώνει τις ανισότητες, διαιωνίζει τα ολιγοπώλια και δεν αξίζει ούτε στη χώρα μας ούτε στην Ευρώπη.
Το νομοσχέδιο, λοιπόν, αυτό, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, δεν έχει καμία σχέση με την πράσινη μετάβαση, δεν έχει καμία σχέση με την κλιματική κρίση, έχει μόνο με την τακτοποίηση κολλητών και ιδιαίτερα «γαλάζιων παιδιών» εις βάρος ακόμα και περιοχών που έχουν καταστραφεί, όπως είναι η Θεσσαλία.
Εμείς έχουμε θέσει τους όρους για μια κοινωνικά δίκαιη μετάβαση, για την επίτευξη των κλιματικών στόχων, αλλά και για προστασία της βιοποικιλότητας. Δεν υπάρχει προστασία του περιβάλλοντος, αλλά υποβάθμιση και του αστικού και του φυσικού περιβάλλοντος με αυτό το νομοσχέδιο. Θέλουμε ενεργοποίηση των πολιτικών που άφησε στα αζήτητα η Κυβέρνηση Μητσοτάκη το 2019. Είναι προφανές ότι για κάτι τέτοιο απαιτείται πολιτική βούληση. Η Κυβέρνηση δεν την έχει την πολιτική βούληση. Η πολιτική βούληση μπορεί να βρεθεί μόνο μέσα από πολιτική ανατροπή και η πολιτική ανατροπή μπορεί να δώσει ήδη ένα σινιάλο στις ευρωεκλογές που έρχονται.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Βουλή