Βουλή

Σ. Φάμελλος: Δεν επιτρέπεται η κυβέρνηση να χρησιμοποιεί την κλιματική κρίση ως βολική δικαιολογία για τις πυρκαγιές και τα προβλήματα κατάσβεσης

Ομιλία του Προέδρου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτη Φάμελλου, επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εσωτερικών για την ψήφο των αποδήμων Ο ΣΥΡΙΖΑ_ΠΣ έχει ξεκάθαρα τοποθετηθεί υπέρ της ψήφου όλων των Ελλήνων και των Ελληνίδων του εξωτερικού, με την πρόταση να εκλέγονται βουλευτές από τους απόδημους. Διεκδικούμε το δικαίωμα και τη δυνατότητα του #εκλέγειν και #εκλέγεσθαι για όλους τους  Έλληνες του εξωτερικού. Η ομογένεια δεν πρέπει να ενσωματωθεί στην εγχώρια κομματική αντιπαράθεση με όρους κομματικού ακροατηρίου. Για αυτό και η πρότασή μας - αλλά και των αποδήμων - είναι το ενιαίο υπερκομματικό ψηφοδέλτιο. Ζητάμε πλήρη ενεργοποίηση της δημόσιας πολιτικής πρόληψης των δασικών πυρκαγιών του 2019,  ενίσχυση της δασικής υπηρεσίας και της πυροσβεστικής, καλύτερο συντονισμό και εφαρμογή των πορισμάτων της επιτροπής Goldammer.

Πρωτολογία

Κύριε Πρωθυπουργέ,

Κυρίες και κύριοι βουλευτές,

κυρίες και κύριοι υπουργοί,

η κυβέρνηση επέλεξε το πρώτο νομοσχέδιο που θα συζητηθεί μετά τις εκλογές να αφορά στην ψήφο των Ελλήνων κατοίκων του εξωτερικού. Και, όπως θα αποδείξω στη συνέχεια, η επιλογή της γίνεται για καθαρά επικοινωνιακούς και ψηφοθηρικούς λόγους, υποτιμώντας και τους απόδημους αλλά και το συνταγματικό πνεύμα.

Όμως, η τρέχουσα πολιτική επικαιρότητα με υποχρεώνει να αναφερθώ πρώτα σε δύο άλλα ζητήματα πρώτα από όλα. Η σημερινή μέρα είναι μία ημέρα τιμής και μνήμης για όλες και όλους που φυλακίστηκαν, θυσιάστηκαν, βασανίστηκαν, εξορίστηκαν, για να αποκατασταθεί η δημοκρατία μας πριν από 49 χρόνια, στις 24 Ιουλίου του 1974.

Η ιστορία μας αποτελεί τη συλλογική μας μνήμη. Και έχει πολύ μεγάλη σημασία η αναφορά μας στις θυσίες και στους αγώνες των Ελληνίδων και των Ελλήνων, για να θυμόμαστε ότι οι δημοκρατικές ελευθερίες δεν χαρίστηκαν και δεν χαρίζονται, καθώς και ότι ο αγώνας για την περιφρούρηση της δημοκρατίας μας και των κοινωνικών και πολιτικών δικαιωμάτων, ο αγώνας για την ελευθερία είναι καθημερινός. Αυτό δείχνει η ιστορία μας.

Είναι ακόμη πιο επίκαιρη η μέρα αυτή σήμερα επειδή, οι δημοκρατικές αξίες αμφισβητούνται και, δυστυχώς, στο Ελληνικό Κοινοβούλιο συμμετέχουν κόμματα που φτάνουν να αμφισβητούν κεκτημένα δικαιώματα των πολιτών και δημοκρατικές ελευθερίες.

Οφείλουμε λοιπόν όλοι και όλες να δίνουμε καθημερινά μάχη, μέσα και έξω από Βουλή, με όλες μας τις δυνάμεις τον αγώνα για να μην ανοίξουμε καμία χαραμάδα σε σκοτεινές περιόδους για τη δημοκρατία μας.

Για εμάς, αυτή τη μάχη πρέπει να δώσουν και αυτήν τη συζήτηση οφείλουν να κάνουν από κοινού όλες οι δημοκρατικές και προοδευτικές δυνάμεις, κινητοποιώντας και ευαισθητοποιώντας την κοινωνία. Αυτήν την πρόσκληση την έχουμε απευθύνει ήδη από τη συζήτηση των προγραμματικών δηλώσεων.

Όμως τις  τελευταίες ημέρες ζούμε τραγικά γεγονότα εξαιτίας των καταστροφικών πυρκαγιών. Εδώ και επτά (7) ημέρες έχουμε μία καταστροφική πυρκαγιά στη Ρόδο, μεγάλες καταστροφές στην Αττική, πολλαπλά ανεξέλεγκτα πύρινα μέτωπα σε Αχαΐα, Κάρυστο, Κέρκυρα, κλπ. Έστω και καθυστερημένα, ο κος Μητσοτάκης, παραδέχεται τη σύνδεση των καταστροφών με την κλιματική κρίση. Επισημαίνουμε τον κίνδυνο η κλιματική κρίση να αποτελέσει για την κυβέρνηση και μία βολική δικαιολογία.

Η αναγνώριση της κλιματικής κρίσης θα σάς είχε υποχρεώσει και θα μάς είχε υποχρεώσει σε μία καλύτερη προετοιμασία, την οποία δεν την βλέπουμε. Ήταν γνωστό εδώ και χρόνια, το είχα πει και εγώ προσωπικά, ότι η Ανατολική Μεσόγειος είναι hotspot  της κλιματικής αλλαγής. Τι κάνει όμως η πολιτεία για όλα αυτά όμως και σήμερα;

Αντί να αναβαθμίσει τις δυνατότητες, με έμφαση στο σχεδιασμό και την πρόληψη, αλλά και στην ανθεκτικότητα της κοινωνίας και της οικονομίας, όπως σωστά λέει η επιστήμη, είχαμε πάγωμα των εργαλείων πρόληψης δασικών πυρκαγιών που είχε θεσμοθετήσει ο ΣΥΡΙΖΑ.

Είχαμε πάγωμα των περιφερειακών σχεδίων για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή που είχε νομοθετήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, είχαμε αποδόμηση των περιβαλλοντικών φορέων, των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών (ΦΔΠΠ) με κρίσιμα, ευαίσθητα οικοσυστήματα.

Πριν από ένα χρόνο ακριβώς ήμουν εκεί με τους πολίτες στο μέτωπο στη Δαδιά, εκεί που είναι ένα μοναδικό δάσος για τη χώρα μας, και εκεί, στο πεδίο, ήταν και οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, ήταν και οι εθελοντές και έσβηναν τις φωτιές μαζί με τους πυροσβέστες.

Και η δηλούμενη και διαφημισμένη ετοιμότητα, και από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό στο κέντρο της Πολιτικής Προστασίας, δεν αποτυπώνεται στο πεδίο στην πυρόσβεση ή στο σχεδιασμό πολιτικής προστασίας. Και δεν υπάρχει πλέον και η βολική δικαιολογία ότι φταίει ο ΣΥΡΙΖΑ.

Ακόμα και νόμος που ψήφισε η κυβέρνηση ΝΔ για την πολιτική προστασία το 2020 δεν εφαρμόζεται! Για ποιο εκσυγχρονισμό μιλάτε; Και τα χιλιάδες κενά σε πυροσβέστες, πάνω από 3500, παραμένουν, ενώ πλέον καλούνται να εξυπηρετούν και το ΕΚΑΒ. Η χώρα δεν χάνει μόνο φυσικό πλούτο αλλά και τη φυσική της ασπίδα ενάντια στις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης.

Εμείς καλούμε την κυβέρνηση να σταματήσει να διαχειρίζεται επικοινωνιακά με το δόγμα «εκκένωση-αποζημίωση» και επίσης να σταματήσει να μεταφέρει τις ευθύνες της στους Δήμους. Αν δεν μπορείτε να ελέγξετε την αυτοδιοίκηση για τη διαχείριση των πόρων, αν δεν μπορείτε να υλοποιήσετε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που να περιλαμβάνει και την κοινωνία και την οικονομία και την αυτοδιοίκηση, είναι δική σας ευθύνη.

Εμείς ζητάμε την πλήρη ενεργοποίηση της δημόσιας πολιτικής πρόληψης των δασικών πυρκαγιών που σάς παραδώσαμε το 2019. Ζητάμε την ενίσχυση της δασικής υπηρεσίας και της πυροσβεστικής, τον καλύτερο συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων και την εφαρμογή των πορισμάτων της επιστήμης, όπως αυτό της επιτροπής Goldammer, που με συναίνεση δημιουργήσαμε μετά την τραγωδία στο Μάτι. Ο χρόνος είναι λίγος και έχουν ήδη χαθεί τέσσερα χρόνια.

Για το λόγο αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ επέλεξε να κάνει δύο παρεμβάσεις για τις κινήσεις για την επόμενη μέρα στις καμένες εκτάσεις στην Αττική και για τον συντονισμό της αλληλεγγύης και της φιλοξενίας των πυρόπληκτων στη πληττόμενη για έβδομη μέρα Ρόδο. Γιατί, δυστυχώς, κ. Πρωθυπουργέ, παρά τις δηλώσεις, και εχθές διαπιστώναμε έλλειμμα συντονισμού και των εθελοντών και των επιχειρηματιών που ήθελαν να προσφέρουν και φιλοξενία και μεταφορικά μέσα αλλά, θα τοποθετηθούμε μετά την κατάσβεση για την επάρκεια μέσων και προσωπικού και τα επιχειρησιακά της πυρόσβεσης. Έχω επικοινωνήσει τρεις φορές προσωπικά με τον αρμόδιο Υπουργό και εχθές και με τον Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου.

Και εμείς θέλουμε να μιλήσουμε και για τα μεγάλα ζητήματα. Να μιλήσουμε για το ανθρακικό αποτύπωμα όλων των νομοθετημάτων, για τα μέτρα ανθεκτικότητας όλων των νομοθετημάτων. Γιατί πλέον η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση για ένα βιώσιμο μέλλον είναι η κλιματική ουδετερότητα και η προσαρμογή όλης της κοινωνίας στα θέματα της κλιματικής κρίσης και για να την αντιμετωπίσουμε και για να μετριάσουμε τις συνέπειες.

Ας επιστρέψω όμως στο θέμα του νομοσχεδίου. Υπάρχει μία πολύ μεγάλη ασυνέπεια στη Βουλή σε αυτή τη νέα Κοινοβουλευτική περίοδο. Η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι κομμένη στα τρία. Εμείς, παρότι γίνεται συζήτηση για την εκλογή του Προεδρείο της Βουλής, με βάση των κοινοβουλευτικό κανόνα στηρίξαμε την εκλογή του Προέδρου. Δεν έχουμε όμως ακόμη κάποια απάντηση για ένα σοβαρότατο ζήτημα που έχουμε σημειώσει με όλους τους τρόπους. Σοβαρά, θεσμικά, έγγραφα. Ζητάμε να εφαρμόσετε τον κοινοβουλευτικό κανόνα για το ενιαίο της λειτουργίας της Κοινοβουλευτικής μας Ομάδας όπως είναι και η πρακτική στα ευρωπαϊκά κοινοβούλια. Είναι ξεκάθαρο ότι το κόμμα των ΣΠΑΡΤΙΑΤΩΝ θα έπρεπε να είναι στην άνω δεξιά πλευρά των εδράνων. Οφείλω λοιπόν να το θέσω μέσα στην Ολομέλεια. Οφείλω να σάς ζητήσω να λάβετε μέτρα όπως σάς ζητήσαμε και στη Διάσκεψη των Προέδρων. Μάς είχατε πει ότι θα βρίσκατε λύση γιατί είναι δικαίωμά μας και υποχρέωσή σας κ. Πρόεδρε.

Ας έρθω όμως στο θέμα του νομοσχεδίου. Η ΝΔ είναι ξεκάθαρο, για ένα σοβαρό θέμα που είναι η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού, ότι προσπαθεί να εκμεταλλευτεί επικοινωνιακά το θέμα.  Οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε κάτι εισαγωγικά. Η διευκόλυνση της συμμετοχής των Ελλήνων κατοίκων του εξωτερικού στις εθνικές εκλογές, αποτέλεσε μία πολιτική πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ και αποδεικνύεται και ιστορικά και δεν το χαρίζουμε σε κανέναν.

Η θέση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι ενιαία και εκφράζεται όπως ορίζει το πολίτευμά μας. Και δεν έχετε κανένα δικαίωμα να αμφισβητείτε την ομόφωνη απόφαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για το πώς εκπροσωπείται με βάση το Σύνταγμα. Μου έκανε μεγάλη εντύπωση. Δεν περίμενα τέτοια απερισκεψία από εσάς να αναφερθείτε στη διαδικασία εκλογής νέας ηγεσίας στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, σε μία προσπάθεια να δημιουργήσετε εντυπώσεις ότι τάχα δεν έχει ενιαία θέση ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Να σάς το ξεκαθαρίσω και εδώ γιατί μάλλον δεν με ακούσατε στις προγραμματικές δηλώσεις. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι εδώ ενιαίος, είναι σοβαρός και ασκεί ουσιαστική αντιπολίτευση που έχει ανάγκη η χώρα. Γιατί εμείς δεν είμαστε μέρος κανενός βολικού δικομματισμού. Εμείς υπηρετούμε τα συμφέροντα της κοινωνίας και της πατρίδας μας και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε.

Το θέμα διευκόλυνσης της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού, γιατί το δικαίωμα υπήρχε, είναι «συνταγματική εκκρεμότητα» από την πρόβλεψη του συντάγματος του 1975. Γιατί δεν νομοθετήθηκε τα προηγούμενα χρόνια; Γιατί ακόμη και η συνταγματική αναθεώρηση του 2001 δεν επέλυσε το ζήτημα; Γιατί, για ένα τόσο σοβαρό θέμα που αφορά το δικαίωμα της ψήφου των Ελλήνων και των Ελληνίδων του εξωτερικού, δηλαδή στο εθνικό μας κεφάλαιο, απαιτείται να είμαστε ειλικρινείς, γιατί εσείς δεν το τολμάτε.

Κανένα κόμμα που κυβερνούσε μέχρι το 2015, δεν ήθελε ή δεν μπόρεσε να λύσει το ζήτημα. Για αυτό και κατέληξε το Σύνταγμα στην ανάγκη αυξημένης πλειοψηφίας μετά τη συνταγματική Αναθεώρηση του 2001. Για αυτό χρειάζεται σοβαρότητα στη συζήτηση του θέματος που δεν επιδεικνύει η πλειοψηφία. Γιατί δεν ήρθατε με διάθεση συναίνεσης να λύσετε το θέμα. Επικαλείστε τη σύνθεση και τη συναίνεση αλλά δεν κάνετε κάτι για αυτό. Φέρνετε μία ρύθμιση με διαδικασίες εξπρές και με τη λογική αυτό είναι δεν υπάρχει καμία συζήτηση. Αυτό όμως δεν είναι σύνθεση. Και ξέρετε γιατί δεν θέλατε ή δεν μπορούσατε να το λύσετε;

Η συζήτηση που κάνουμε σήμερα γίνεται στη βάση της συνταγματικής αναθεώρησης του ΣΥΡΙΖΑ. Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι το μόνο κόμμα που ωρίμασε και προώθησε λύση και μάλιστα με διακομματική συναίνεση. Εμείς όχι μόνο θέσαμε το θέμα της αναθεώρησης του άρθρου 54 του Συντάγματος, γιατί το θέσαμε εμείς και όχι εσείς. Αλλά και προβλέψαμε τη συγκρότηση νομοπαρασκευαστικής επιτροπής με το νόμο 4555/2018 (άρθρο 256), με επιτροπή του Υπουργείου Εσωτερικών για την κατάρτιση πρότασης για τη διευκόλυνση της ψήφου των αποδήμων. Σε εκείνη τη ρύθμιση η ΝΔ ψήφισε κατά.

Άρα, εσείς που εμφανίζεστε ως οι εντολοδόχοι του θέματος της ψήφου των αποδήμων, δεν είχατε στηρίξει την επιτροπή για τη ρύθμιση του θέματος. Στη συνέχεια βέβαια όταν απαιτήθηκε νέα συνταγματική αναθεώρηση το 2019, με πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ τέθηκαν δυνητικά κάποιες προϋποθέσεις και έτσι κατέστη εφικτή η ψήφιση του νόμου 4648/2019, που, μετά από κοπιώδη προσπάθεια, υπήρχε διακομματική συναίνεση.

Και τότε και τώρα όμως ποια είναι η πάγια θέση του ΣΥΡΙΖΑ; Ο ΣΥΡΙΖΑ, και κατά την προηγούμενη κοινοβουλευτική θητεία αλλά και διαρκώς και σήμερα, είχε ξεκάθαρα τοποθετηθεί υπέρ της ψήφου όλων των Ελλήνων και των Ελληνίδων του εξωτερικού, με την πρόταση να εκλέγεται συγκεκριμένος αριθμός βουλευτών επικρατείας και να υπάρχει λοιπόν το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι και η δυνατότητα αυτή σε όλους τους  Έλληνες του εξωτερικού.

Αυτό δεν είναι μόνο πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι και η πρόταση των αποδήμων όπως έλεγε από το 2009 το Συμβούλιο Αποδήμων του Ελληνισμού (ΣΑΕ), είναι η πρόταση που ο κος Γεραπετρίτης κατέθεσε στη σχετική Επιτροπή και είναι αυτό που ζήτησαν οι φορείς της ομογένειας στην επιτροπή. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη και τα υπόλοιπα κόμματα δεν την αποδέχτηκαν. Εμείς και την αποδεχόμαστε και την έχουμε καταθέσει ως τροπολογία.

Και τελικά η πρόταση που προκρίθηκε με τον 4648/19 είχε σοβαρά προβλήματα στην εφαρμογή του, φάνηκε από τον αριθμό των αποδήμων που ψήφισε και υπάρχουν ευθύνες γιατί δεν έγινε η απαραίτητη προσπάθεια από τα Υπουργείο Εσωτερικών και Εξωτερικών για να εφαρμοστεί. Για αυτό γιατί κανείς δεν μιλάει;

Εμείς θέλουμε τη συμμετοχή των αποδήμων όπως ορίζουν και οι κανόνες της δημοκρατίας, να εκπροσωπούνται από ανθρώπους που γνωρίζουν και θα φροντίζουν για τις ανάγκες των απόδημων. Αυτό προτείναμε τόσο κατά συζήτηση του ν.4648/2019 όσο και κατά την συζήτηση του νομοσχεδίου για την άρση των περιορισμών που κατέθεσε ο Βορίδης τον Μάιο του 2021.

Άρα εμείς έχουμε μία σταθερή θέση. Το ερώτημα είναι τι στάση κρατάνε το ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ και η ΝΔ απέναντι στην πρόταση των αποδήμων. Σάς δίνεται λοιπόν η δυνατότητα να τοποθετηθείτε.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατέθεσε τροπολογία που περιγράφει ξανά την πρότασή μας για δημιουργία τεσσάρων εκλογικών περιφερειών των αποδήμων, έτσι ώστε να εκλέγουν τους αντιπροσώπους τους, όπως παγίως το ζητούν και όπως κάνουν και ευρωπαϊκές χώρες με μεγάλη διασπορά. Η Ιταλία, η Γαλλία, η Πορτογαλία.

Να μάς απαντήσετε λοιπόν αν θέλετε να ακούγεται η φωνή των αποδήμων στο Ελληνικό Κοινοβούλιο. Εμείς θέλουμε. Εσείς θέλετε; Τα ερωτήματα τίθενται σε εσάς όχι σε εμάς. Να μας απαντήσετε λοιπόν αν συμφωνείτε με την πρόταση των αποδήμων.

Η κυβέρνηση όμως, φέρνει το νομοσχέδιο εσπευσμένα, χωρίς διαβούλευση, πρόχειρα, χωρίς διάθεση για συναίνεση μία ρύθμιση γιατί, τώρα κρίνει ότι την συμφέρει η σύνθεση του κοινοβουλίου. Προσβάλετε όμως έτσι τον συνταγματικό κανόνα, υπονομεύετε έτσι και καταστρατηγείτε τη συνταγματική πρόβλεψη και το πνεύμα του Συντάγματος, όταν ακολουθείτε διαδικασία «fast track». Γιατί μάς καταστήσατε σαφές ότι η πρόταση είναι μόνο μια και δεν αλλάζει, take it or leave it.

H πρόταση όμως είναι καινούργια; Όχι είναι η ίδια διάταξη που κατέθεσε ο κύριος Βορίδης τον Μάιο του 2021. Δεν κάνατε καμία αξιολόγηση του αποτελέσματος των εκλογών. Φέρνετε την ίδια διάταξη με διαβούλευση μιας εβδομάδας, ενώ από τα 146 σχόλια που υποβλήθηκαν δεν λάβατε υπόψη κανένα. Με πρόσκληση των φορέων σε μία επιτροπή σε ένα βράδυ, με αποτέλεσμα από τους 15 φορείς που κλήθηκαν να συμμετέχουν τελικά 8, οι οποίοι έθεσαν και θέμα εκπροσώπησής τους.

Έτσι όμως χάνεται μια ευκαιρία και επιτρέψτε μου να σάς πω ότι, με βάση το Σύνταγμα, μετά την πρώτη εφαρμογή του νόμου 4648/19, έχουμε τρείς επιλογές. Η πρώτη είναι να βελτιώσουμε τη διαδικασία πρόσβασης και άσκησης του δικαιώματος ψήφου. Η δεύτερη είναι να αλλάξουμε τις προϋποθέσεις που το Σύνταγμα θέτει δυνητικά και η τρίτη είναι να δούμε την πρόταση του Συνηγόρου του πολίτη για να βελτιώσουμε την εφαρμογή των προϋποθέσεων. Τίποτα από όλα αυτά δεν επιλέγει η κυβέρνηση. Έτσι απαξιώνει τη συνταγματική ρύθμιση που και η ίδια είχε ψηφίσει στην αναθεώρηση του 2019.

Και μάλιστα η εισήγηση της κυρίας Κεραμέως είναι σε απολύτως αντίθετη κατεύθυνση με την αιτιολογική του νόμου Θεοδωρικάκου το 2019. Εμείς λέμε να το δει η κυβέρνηση. Μιλούσε παραδείγματος χάριν για ‘’απαραίτητες προϋποθέσεις ώστε να αποτραπεί οποιαδήποτε επέμβαση επί του εκλογικού αποτελέσματος’’. Το δέχεται αυτό η κ. Κεραμέως; Μήπως πρέπει να συνεννοείστε καλύτερα στο επιτελικό κράτος;

Αυτό το ερώτημα τίθεται και προς το ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ περί επέμβασης επί του εκλογικού αποτελέσματος όπως λέει η αιτιολογική. Και θα ψηφίσετε αυτήν τη ρύθμιση;

Η ΝΔ, με μία κίνηση συνταγματικά απερίσκεπτη, υπονομεύει τη δική της ρύθμιση, που δεν έχει ακόμη προλάβει να δοκιμαστεί επαρκώς γιατί υπάρχουν και συνταγματολόγοι που λένε ότι ρυθμίσεις για τον εκλογικό νόμο πρέπει να έχουν ένα χρονικό βάθος, να αξιολογείται η εφαρμογή τους. Όχι μία εβδομάδα μετά τις εκλογές να γίνονται παιχνίδια εντυπώσεων.

Ο εκλογικός νόμος είναι νομοθέτημα μακράς πνοής: θέτει τους κανόνες της δημοκρατικής εκπροσώπησης και του κοινοβουλευτισμού.

Γιατί τελικά από ό,τι αποδεικνύεται εμείς είμαστε συνεπείς, εμείς είμαστε ειλικρινείς, εμείς έχουμε επεξεργασμένη πρόταση παρότι δεν είμαστε κυβέρνηση. Να σημειώσω δε, ότι ο αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών δέχτηκε στις Επιτροπές ότι δεν υπάρχουν και δεδομένα. Δεν υπάρχουν δεδομένα για τα αποτελέσματα της ρύθμισης.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές, οι Ελληνίδες και οι Έλληνες του εξωτερικού αποτελούν ένα σημαντικό εθνικό κεφάλαιο για την Ελλάδα που πρέπει να ενσωματωθεί στο εκλογικό σώμα με τρόπο που να ανταποκρίνεται στα χαρακτηριστικά του και όπως οι ίδιοι ζητούν. Δηλαδή ανθρώπων που έχουν σημαντικούς δεσμούς με την Ελλάδα, αλλά ζουν μόνιμα στο εξωτερικό και συμμετέχουν ενεργά στην οικονομική, πολιτική και κοινωνική ζωή της χώρας στην οποία διαμένουν.

Στο πλαίσιο αυτό, το ξεκαθαρίζουμε, η ομογένεια δεν πρέπει να εμπλακεί στην εγχώρια κομματική αντιπαράθεση. Γιατί εσείς μιλήσατε για κομματικό φίλτρο αλλά εσείς κάνετε κομματική εκμετάλλευση με τη συγκεκριμένη ρύθμιση. Γιατί η πρόταση ήταν να υπάρχει ενιαίο υπερκομματικό ψηφοδέλτιο που να επιλέγουν από εκεί τους αντιπροσώπους τους στη Βουλή. Εσείς όμως δεν το θέλετε.

Μάς ρωτάτε υποκριτικά αν θέλουμε να μετρούν οι ψήφοι των αποδήμων στο αποτέλεσμα. Μα εμείς θέλουμε να υλοποιηθεί αυτό που ζητούν οι απόδημοι. Να μην μετρούν κομματικά οι δικές τους ψήφοι. Θέτοντας το ερώτημα αποκαλύπτετε ότι τη μοναδική σας αγωνία. Ότι σάς ενδιαφέρουν μόνο οι ψήφοι. Σάς ενδιαφέρει μόνο η ψηφοθηρία, τα νούμερα. Αυτοί είστε. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Δες σάς ενδιαφέρει τι θέλουν οι απόδημοι. Δεν σάς ενδιαφέρει να υπάρχουν εδώ μέσα βουλεύτριες και βουλευτές των αποδήμων. Άλλο πράγμα σάς ενδιαφέρει. Δεν σάς ενδιαφέρει να εξασφαλίσετε ένα δικαίωμα των αποδήμων αλλά να κάνετε μόνο ψηφοθηρία και παιχνίδι εντυπώσεων. Και αυτό είναι προσβολή για τους ανθρώπους αυτούς.

Και σίγουρα κ. Μητσοτάκη δεν είναι σεβασμός στις προτάσεις τους. Γιατί αν ήταν θα κάνατε αυτό που κάναμε εμείς στο ψηφοδέλτιο επικρατείας. Γιατί ήταν πρώτος στο ψηφοδέλτιο επικρατείας απόδημος συνάδελφός μας και εκλέχτηκε και είναι εδώ στη Βουλή. Ενώ εσείς βάλατε τον προηγούμενο Υπουργό της κυβέρνησής σας. Έτσι σέβεστε τους απόδημους. Για να μιλάμε συγκεκριμένα.

Για αυτό ρωτάμε εμείς πολύ απλά: γιατί δεν ακούτε τους απόδημους και τους εμπλέκετε στα στενά κομματικά σας συμφέροντα; Και γιατί δεν ακολουθείτε την ευρωπαϊκή πρακτική που η δική μας πρόταση ακολουθεί; Είπα Ιταλία, Γαλλία και Πορτογαλία.

Και είναι υποκριτικό το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για τους Έλληνες κατοίκους του εξωτερικού γιατί τι έκανε αυτά τα 4 χρόνια για τα ζητήματα που τους απασχολούν; Για τα προβλήματα που έθεσαν οι ελληνικές κοινότητες για τα σχολεία. Το ανέφερε και ο κος Κουτσούμπας. Τι κάνετε δηλαδή για το 2ο δημοτικό σχολείο στο Μόναχο που κλείνει, το οποίο έχει εκατό Έλληνες μαθητές; Τι κάνετε για τα υπόλοιπα ζητήματα εξυπηρέτησης των αποδήμων και την προβολή της ελληνικής ταυτότητας στο εξωτερικό;

Η συνεχής μείωση των κονδυλίων για την εκπαίδευση πού οδηγεί; Στο ότι στηρίζετε τον απόδημο ελληνισμό; Ή στο να μειώνετε τη σύνδεση των ελληνόπουλων τελευταίας γενιάς με την πατρίδα μας; Τι κάνετε για την αντιστροφή του brain drain, ώστε να μην αυξάνεται ο αριθμός των αποδήμων;

Κύριες και κύριοι Βουλευτές,

Το να ανοίξει η συζήτηση για την ψήφο των αποδήμων θεωρούμε ότι είναι σημαντικό, όχι με τις συνθήκες που το κάνει η κυβέρνηση. Όμως δεν είναι αναγκαίο να συζητήσουμε και για κάτι που είπαμε στην κ. Κεραμέως και στον κ. Λιβάνιο από την πρώτη μέρα; Δεν πρέπει να κάνουμε κάτι και για τους Έλληνες του εσωτερικού που στερούνται το δικαίωμα συμμετοχής στις εκλογές γιατί για βιοποριστικούς λόγους βρίσκονται μακριά από τις εκλογικές τους περιφέρειες;

Προκαλεί όμως εντύπωση ότι η κυβέρνηση δείχνει ενδιαφέρον για το πώς θα ψηφίσουν οι Έλληνες του εξωτερικού αλλά όχι για το πώς θα διευκολυνθούν να ασκήσουν το δικαίωμα τους οι Έλληνες και οι Ελληνίδες που λόγω εργασίας, βιοπορισμού δεν μπόρεσαν να ασκήσουν το δικαίωμα τους. Αυτό το έλλειμμα συντέλεσε και στο μεγάλο ποσοστό της αποχής.

Η απάντηση, με διαρροές του υπουργείου Εσωτερικών, είναι θα δούμε το θέμα αργότερα. Γιατί υπάρχει αυτή η διάκριση όμως; Δεν θέλουμε να είναι όλοι ίσοι; Αυτή η επιλογή σας δείχνει και το μέγεθος της υποκρισίας. Και για να την αποκαλύψουμε εμείς καταθέσαμε σήμερα τροπολογία που δίνει τη δυνατότητα στις Ελληνίδες και στους Έλληνες που είναι εκτός των εκλογικών τους περιφερειών για λόγους εργασίας να συμμετέχουν στις εκλογές και να ασκούν το εκλογικό τους δικαίωμα της ψήφου. Γιατί εμείς θέλουμε να διασφαλίσουμε το δικαίωμα αυτό σε όλες τις Ελληνίδες και στους Έλληνες. Γιατί η αποχή, μαζί με την απολιτικοποίηση υπάρχει ο κίνδυνος να απονομιμοποιήσουν την πολιτική. Και αυτός είναι ένας πολύ μεγάλος κίνδυνος και κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου για να μην το πληρώσει η κοινωνία μας πολύ ακριβά, κάτι που απεύχομαι.

Εσείς πιθανά με την επίκληση του πατριωτισμού και αγάπης για τους απόδημους, θα χρησιμοποιήσετε αυτό το νομοσχέδιο για να μάς κατηγορήσετε ότι κινούμαστε εκτός εθνικού πλαισίου.

Κύριε Μητσοτάκη οφείλω να πω ότι είναι γνωστή η τακτική σας, βέβαια είναι και επικίνδυνη, να μάς αποκαλείτε «εθνική εξαίρεση», επειδή λειτουργούμε με αίσθημα ευθύνης απέναντι στους πολίτες και τον τόπο. Επειδή, για παράδειγμα, ζητάμε διαφάνεια στα εξοπλιστικά προγράμματα, επειδή ζητάμε ενίσχυση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, ή επειδή απαιτούμε να μην παρακολουθείτε τη στρατιωτική ηγεσία. Αυτό είναι κάτι για το οποίο δεν έχετε πει τίποτα ποτέ και είναι κάτι για το οποίο πρέπει να απαντήσετε.

Μάς κατηγορείτε ότι για εμάς ο πατριωτισμός είναι ξένη λέξη, επειδή στηρίζουμε την προστασία των συνόρων και ταυτόχρονα απαιτούμε και να σώζεται και κάθε ζωή που κινδυνεύει. Και βέβαια όταν θέλετε να αλιεύσετε ακροδεξιές ψήφους προεκλογικά, εκμεταλλεύεστε και το ευαίσθητο θέμα της Θράκης. Και βλέπουμε τα αποτελέσματα των χειρισμών σας. Λέγατε ότι θα θέσετε το ζήτημα αυτό στον Τούρκο Πρόεδρο. Και ακούμε ανησυχητικές δηλώσεις μετά τη συνάντηση ότι το θέμα αυτό θα εισαχθεί στην ατζέντα, κάτι που αφορά εσωτερικά μας θέματα. Λέμε ότι αυτό θέλει πολύ μεγάλη προσοχή.

Και σε όλα αυτά χρησιμοποιείτε καθημερινά την Ομάδα Αλήθειας και μια στρατιά από τρολ και θέλω να σάς πω κ. Μητσοτάκη ότι αυτό δεν συνάδει με το εκσυγχρονιστικό προφίλ που θέλετε να παρουσιάσετε. Είναι απαράδεκτα όλα αυτά κ. Μητσοτάκη.

Είναι απαράδεκτα αυτά που κάνατε με τις Πρέσπες ή τα τελευταία χρόνια με τα ελληνοτουρκικά, τα εξοπλιστικά, τη Θράκη και το μεταναστευτικό και πιθανά επιχειρείτε να το κάνετε τώρα με τον νόμο για την ομογένεια.

Φέρετε τεράστια ευθύνη για το επίπεδο του εγχώριου πολιτικού διαλόγου για τα εθνικά θέματα αλλά και για την άνοδο του εθνικισμού. Βλέπουμε και γύρω μας το αποτέλεσμα.

Για να είμαστε λοιπόν σαφείς. Εμείς δεν θα σας ακολουθήσουμε στον ολισθηρό δρόμο της πατριδοκαπηλίας. Ούτε θα λέμε ότι πιστεύουμε τον Ερντογάν και όχι εσάς, όπως έχουμε ακούσει από στελέχη της παράταξής σας. Στηρίζουμε και στηρίξαμε τον διάλογο με την Τουρκία ακόμα και όταν τον κρύβατε και τον μάθαμε από την απέναντι μεριά. Γιατί αυτό επιτάσσει το συμφέρον της Ελλάδας. Και στηρίζουμε σήμερα και την προώθηση διαύλων και την επανεκκίνηση των διερευνητικών και των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης.

Επειδή όμως σήμερα μάς ακούν και οι Έλληνες και οι Ελληνίδες του εξωτερικού, οφείλουμε να επαναλάβουμε το εξής. Ο διάλογος με την Τουρκία πρέπει να είναι συγκροτημένος, πρέπει να έχει ξεκάθαρες κόκκινες γραμμές όσον αφορά τα θέματα της κυριαρχίας και της άμυνας της χώρας και πρέπει να έχει σαφή οδικό χάρτη όσον αφορά την οριοθέτηση ΑΟΖ/υφαλοκρηπίδας στη Χάγη.

Και να αξιοποιεί τις ΗΠΑ και την ΕΕ για να δεσμεύσουν την Τουρκία σε έναν διάλογο βασισμένο στο διεθνές δίκαιο και στον τερματισμό των προκλήσεων. Διότι αλλιώς η Τουρκία θα χρησιμοποιήσει τον διάλογο για να φανεί μετριοπαθής, να κερδίσει αυτά που θέλει και μετά να γυρίσει στις εντάσεις.

Παραδείγματος χάριν δεν είναι δυνατόν κ. Μητσοτάκη να έχετε παραχωρήσει 6 στρατιωτικές εγκαταστάσεις και την Αλεξανδρούπολη επ’ αόριστο στον κ Μπάιντεν και να μην απαιτείτε όρους για την προμήθεια των F16. Δεν είναι δυνατόν να στηρίζεστε μόνο στις καθόλα σημαντικές προσπάθειες του κ. Μενέντεζ και άλλων στο Κογκρέσο. Δεν είναι δυνατόν ενώ δεν έχει αρχίσει καν καλά καλά ο διάλογος, αντί να κινείστε με προσεκτικά και ουσιαστικά βήματα, να μιλάτε για υποχωρήσεις.

Πού ακούστηκε το ένα μέρος μιας διαπραγμάτευσης να προαναγγέλλει υποχωρήσεις πριν από τις διαπραγματεύσεις; Βλέπετε τις προκλήσεις της άλλης πλευράς στην Κύπρο και στην Παναγία Σουμελά. Όπως και αν έχει, εμείς θα συμβάλλουμε σε αυτήν τη συζήτηση και δεν θα επιτρέψουμε να περάσει οποιαδήποτε κατηγορία για εθνική εξαίρεση ή για οποιοδήποτε έλλειμμα πατριωτισμού.

Ειδικά από αυτούς που φοράνε την περικεφαλαία όταν χρειάζεται, μάς κουνάν το δάχτυλο και, όταν φτάνει το Oruc Reis έξω από τη Ρόδο και το Καστελόριζο, “το παίρνει απλά ο άνεμος”.

Η Αριστερά ήταν, είναι και θα παραμείνει μία πατριωτική δύναμη ευθύνης που προασπίζει την κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας. Και εμείς ως πατριωτική δύναμη, αλλά και γιατί θεωρούμε τους απόδημους εθνικό κεφάλαιο, σάς θέτουμε ερωτήματα.

Να μάς πείτε γιατί δεν δέχεστε την πρόταση του ΣΑΕ για την ψήφο των αποδήμων χωρίς περιορισμούς; Γιατί δεν δέχεστε την τροπολογία μας που εφαρμόζει την πρόταση του Συντάγματος για βουλευτές των αποδήμων; Γιατί δεν είστε συνεπής με το σύνταγμα που ψηφίσατε το 2019; Γιατί δεν ακολουθείτε ως εκσυγχρονιστής το μοντέλο των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, Γαλλίας, Ιταλίας, Πορτογαλίας; Γιατί θεωρείτε έλασσον το ζήτημα της ψήφου των εργαζομένων του εσωτερικού που δεν τους επιτρέπει ο βιοπορισμός να πάνε στις περιφέρειές τους να ψηφίσουν;

Εμείς θα περιμένουμε τις απαντήσεις μέχρι το τέλος της ψηφοφορίας.

Κύριοι και κυρίες της πλειοψηφίας,

Μπορεί το αποτέλεσμα των εκλογών να σάς έχει δώσει νωπή εντολή. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι τα προβλήματα της χώρας και των πολιτών έχουν λυθεί. Όπως επίσης δε σημαίνει κ. Πρωθυπουργέ ότι θα σταματήσουμε να σάς θέτουμε ερωτήματα. Η Νέα Δημοκρατία είναι υποχρεωμένη να απαντάει. Εμείς θα εξακολουθήσουμε και θα ασκούμε υπεύθυνα τα καθήκοντα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Και τις απαντήσεις, κύριε Πρωθυπουργέ, δεν τις οφείλετε μόνο σε εμάς τις οφείλετε στον ελληνικό λαό. Και εκεί πρέπει να τις δώσετε.

Σάς ευχαριστώ πολύ.

Δευτερολογία

 

Ο κύριος πρωθυπουργός μάλλον έφυγε. Κρίμα και ανοίξαμε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση. Εμείς θέλουμε να συνεισφέρουμε σε αυτήν τη συζήτηση. Θα του τα μεταφέρετε, υποθέτω, κυρία υπουργέ.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές, θα ξεκινήσω ακριβώς με τη διαδικασία που έθεσε ο κύριος πρωθυπουργός. Πράγματι το ζήτημα του κλίματος, της προσαρμογής και της ανθεκτικότητας και άρα της διαχείρισης της κλιματικής κρίσης είναι πάρα πολύ σημαντικό, ίσως το σημαντικότερο των επόμενων χρόνων. Οι αλλαγές είναι πάρα πολύ γρήγορες και πάρα πολύ μεγάλες. Θα απαντήσω επί του συγκεκριμένου, γιατί θέλουμε να συνεισφέρουμε σε αυτόν τον διάλογο που γίνεται, ακόμα και αν μερικές φορές από την κυβέρνηση γίνεται για λόγους επικοινωνίας. Εγώ επιμένω ότι γίνεται για λόγους επικοινωνίας πολλές φορές.

Πρώτο ζήτημα. Η κυβέρνηση επαίρεται για τη δημιουργία του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Μάλιστα. Δηλαδή επαίρεται για ένα υπουργείο το οποίο, επαναλαμβάνω, έχει τον νόμο του σε αναστολή εφαρμογής από την αρχή του 2020 -νόμος της Νέας Δημοκρατίας- και επίσης δεν έχει οργανόγραμμα. Γι’ αυτό το υπουργείο επαίρεστε. Και για ένα υπουργείο το οποίο το θέμα του κλίματος, που είναι το πιο σημαντικό ζήτημα της ζωής μας από εδώ και μπρος, το έχει κόψει στη μέση και έχει αφήσει τη χωροταξία και τις περιβαλλοντικές πολιτικές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τον μετριασμό, τις εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου, όλη τη διαχείριση αυτού του θέματος και τη διαχείριση των επιπτώσεων επί της χωροταξίας, άρα τον σχεδιασμό και των ασφαλών υποδομών και ανθεκτικών πόλεων, ενώ έχει πάει κατ’ επίφαση τη διαχείριση της κλιματικής κρίσης στο υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, μπλέκοντας την πολιτική προστασία με την κλιματική κρίση, επιτρέψτε μου να πω. Αυτό δεν είναι επιτυχία. Αυτό είναι το υπουργείο του διχασμού της κλιματικής πολιτικής. Μάλιστα επιλέχθηκε να γίνει αυτό το υπουργείο μετά από μια αποτυχία, δυστυχώς, με τραγικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα του καλοκαιριού του 2021. Δεν είναι, δηλαδή, αντικείμενο σχεδιασμού, αλλά επικοινωνιακό πυροτέχνημα ήταν. Τότε ήρθε ο κ. Στυλιανίδης στην Ελλάδα. Και αυτό επικοινωνιακό πυροτέχνημα, για να είμαστε λίγο συγκεκριμένοι.

Δεύτερο ζήτημα. Εξαιτίας αυτού του διχασμού, οι μελέτες της προσαρμογής που έπρεπε να έχουν όλες οι Περιφέρειες ολοκληρωμένες -θυμάται η κ. Δούρου, γιατί το τρέχαμε μαζί όταν ήταν περιφερειάρχης στην Αττική- που είχαν προκηρυχθεί από την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, πρώτον δεν έχουν ολοκληρωθεί και δεύτερον δεν ξέρουν σε ποιο υπουργείο θα είναι. Δεν ξέρουν ποιος είναι ο πολιτικός προϊστάμενος. Θεωρητικά θα μεταφερθούν στο υπουργείο Πολιτικής Προστασίας και Κλιματικής Κρίσης, που δεν έχει οργανόγραμμα και δεν έχει υπαλλήλους να το διαχειρίζονται. Αυτό είναι το υπουργείο που επαίρεται ο κ. Μητσοτάκης.

Τρίτο ζήτημα. Συμφωνούμε ότι το σημαντικότερο θέμα είναι η πρόληψη, στα λόγια. Τι έκανε, όμως, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας για την πρόληψη, όσον αφορά τις πυρκαγιές; Με το που ανέλαβε ο κ. Χατζηδάκης, τότε, υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σταμάτησε, κύριε Βορίδη, το πρόγραμμα της δασοπροστασίας. Πέντε χιλιάδες εργαζόμενοι τότε στα δάση έκαναν καθαρισμό, δασικές οδούς, αντιπυρικές ζώνες και σταματήσαν και ήταν και πρόγραμμα κοινωφελούς απασχόλησης, κοινωφελές πρόγραμμα τότε.

Τέταρτο ζήτημα. Έχουμε τουλάχιστον στελέχωση των δασικών υπηρεσιών, της Πυροσβεστικής, των δασοπυροσβεστών; Μάλλον όχι. Το τελευταίο περιστατικό που θυμάμαι έντονα στη μνήμη μου ήταν οι «Αύρες» και τα ΜΑΤ εναντίον των εποχιακά εργαζόμενων στη δασοπυρόσβεση που δεν έχετε προσλάβει, τρεισήμισι χιλιάδες κενές θέσεις. Έτσι στελεχώνουμε την Πυροσβεστική; Διότι αυτό έγινε έξω από το υπουργείο Πολιτικής Προστασίας και Κλιματικής Κρίσης.

Υπάρχει, όμως, τουλάχιστον μια ενσωμάτωση των καινοτόμων εργαλείων στη ζωή μας, που ζήτησε ο κύριος πρωθυπουργός; Μα, η δημόσια πολιτική πρόληψης δασικών πυρκαγιών, που παραδώσαμε το 2019 και το πόρισμα Γκολντάμερ, μιλούσε για τα πιλοτικά σχέδια πρόληψης δασικών πυρκαγιών στις μικτές ζώνες δάσους κατοικίας που δυστυχώς η Ελλάδα και λόγω των αυθαιρέτων είναι γεμάτη. Προχώρησαν; Όχι. Είχαμε ένα στην Αττική, ένα στην κεντρική Μακεδονία και ένα τρίτο πιλοτικό που θα επέλεγαν οι υπηρεσίες. Όχι, δεν προχώρησαν.

Τι βλέπουμε, όμως, σήμερα και είδαμε δελτίο τύπου τώρα, μια συνέντευξη του κ. Σκυλακάκη; Ότι ο κ. Σκυλακάκης, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας μίλησε για τη συμμετοχή ιδιωτών στη διαχείριση των δασών. Αυτό θέλετε τελικά να κάνετε; Κύριε Στυλιανίδη, αυτό είπε ο κ. Σκυλακάκης. Ωραία. Άρα, λοιπόν, ψάχνουμε από την πίσω πόρτα να βάλουμε ιδιώτες -και μετά από μια καταστροφή- στη διαχείριση του δασικού πλούτου της χώρας; Τουλάχιστον μήπως στηρίξατε τις δασικές υπηρεσίες; Ούτε αυτό. Γιατί; Διότι σταμάτησαν πεντακόσιες προσλήψεις δασολόγων που ήταν προγραμματισμένες από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στο πλαίσιο της δημόσιας πολιτικής για την πρόληψη των πυρκαγιών, ενώ η δασική υπηρεσία, που δεν ήταν ακέφαλη, σαφέστατα αναφερόταν και στη δική μου ευθύνη τότε ως αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, γιατί είχα τη νομοθετική ευθύνη για τη βασική πολιτική, αλλά μεταφέρθηκε στο υπουργείο Περιβάλλοντος χωρίς να έχει διοικητική στήριξη και γραμματειακή υποστήριξη, χωρίς να πληρώνονται οι υπερωρίες, χωρίς να πληρώνονται τα εκτός έδρας.

Έτσι έκαναν τη μεταφορά, στο πόδι. Ξέρετε γιατί; Γιατί όπως ήρθε ο κ. Στυλιανίδης για να καλύψει την αποτυχία στην Εύβοια και στη Βορειοανατολική Αττική, έτσι εξαγγέλθηκε απροετοίμαστη η μεταφορά των υπηρεσιών και επί έναν χρόνο, μέχρι την αντιπυρική περίοδο του 2022, έλειπε η διοικητική στήριξη και η ολοκληρωμένη μεταφορά των υπηρεσιών. Έτσι έγιναν όλα αυτά.

Τόσο υποκριτικά έγιναν και στις δασικές υπηρεσίες. Και σταμάτησαν και οι προσλήψεις. Θυμάμαι την ΠΝΠ τότε στις 13/8/2021. Όμως στελέχωση δεν έχει γίνει, η εργασία στα δάση δεν ενισχύθηκε για να μπορούμε να πούμε πραγματικά καθαρά, λειτουργικά και παραγωγικά δάση. Έγιναν τουλάχιστον τα έργα αυτά που εξήγγειλε ο κύριος πρωθυπουργός με το ΑntiNero Ι και ΙΙ; Ξέρετε ότι όταν ήταν ο κ. Χαρδαλιάς πριν αναλάβει την ευθύνη ο κ. Στυλιανίδης -και το ξέρω γιατί του είχα κάνει επίκαιρη ερώτηση τότε- ότι έμπαινε η πολιτική προστασία σε δάση προστατευόμενα, όπως στο Σχινιά χωρίς να έχει προηγηθεί μελέτη των δασικών υπηρεσιών και υπήρχαν και ζημιές στο δασικό οικοσύστημα και τα έργα γινόταν κατ’ ανάθεση; Έτσι προστατεύονταν τα δασικά οικοσυστήματα; Πολλά προβλήματα: χωρίς επίβλεψη, χωρίς άδειες, με κατ’ ανάθεση διαδικασίες.

Δυστυχώς ακόμα και σήμερα μια υπηρεσία πάρα πολύ σημαντική, που είναι η Γενική Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών, λόγω της αλλαγής του οργανογράμματος της κυβέρνησης, μεταφέρθηκε στο νέο υπουργείο Πολιτικής Προστασίας και Κλιματικής Κρίσης χωρίς να υπάρχει ολοκληρωμένο οργανόγραμμα και έμειναν τα στελέχη αυτά από το υπουργείο Υποδομών κάνα μήνα χωρίς να έχουν διοικητικές εντολές στο υπουργείο αυτό.

Είπε και άλλα ο κύριος πρωθυπουργός που θα μπορούσαμε να τα συζητήσουμε, όπως για την απολιγνιτοποίηση. Θυμίζω κάτι: Η δική μας κυβέρνηση συγκρότησε το πρώτο Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης γι’ αυτές τις περιοχές. Ο κύριος πρωθυπουργός ξέρετε τι είπε στην Bild; Ότι η απολιγνιτοποίηση δημιουργεί πολλές ευκαιρίες για γερμανικές εταιρείες και οι κάτοικοι της περιοχής κάτι πρέπει να βρουν να κάνουν. Δεν χρειάζεται να πω άλλα.

Αν μιλάμε πράγματι για ένα ολοκληρωμένο υπόβαθρο για τη φιλοξενία των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, για την προώθηση της πράσινης μετάβασης, εγώ θα ρωτήσω την κυβέρνηση κάτι πολύ απλό: Σας παρακαλώ πολύ, πείτε μας το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για να έχουμε πράσινη ενέργεια, που είχε προκηρυχθεί από τον Γιώργο Σταθάκη το 2019, γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί και πάει το 2024 και έχουμε τη σύγκρουση σε όλη την Ελλάδα και πιθανά πολλές συζητήσεις για τη συσχέτιση πυρκαγιών με ανεμογεννήτριες που πράγματι δεν αντιστοιχούν στην επιστημονική βάση;

Γιατί δεν ολοκληρώνεται το ειδικό χωροταξικό και γιατί δεν έχουμε τα προεδρικά διατάγματα για τις περιοχές «Natura 2000», που είχαν ανατεθεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και είχαμε εγκατεστημένους μελετητές από το 2019 για να ξέρουμε σε ποια προστατευόμενα δάση, σε ποιους οικότοπους, πού μπορεί να γίνει τι και να είναι οργανωμένα; Γιατί; Διότι αυτό επέλεξε η κυβέρνηση Μητσοτάκη: να μην υπάρχουν κανόνες, κύριε Βορίδη και κυρία Κεραμέως, να λειτουργούμε σε συνθήκες άγριας Δύσης. Για να τακτοποιούνται οι κολλητοί; Δεν γνωρίζω. Απαντήστε το εσείς. Πάντως αυτό δεν προστατεύει το δασικό κεφάλαιο της χώρας. Αυτό είναι το βασικό πρόβλημα.

Και έχουμε μία πολύ σημαντική διαφορά: Εμείς μιλάμε για ισχυρή πολιτεία που θα έχει όλα τα επιστημονικά εργαλεία και τη στελέχωση, που θα αμείβονται καλά τα στελέχη του Δημοσίου, όχι υποαμειβόμενοι γιατροί, υποαμειβόμενοι δάσκαλοι, υποαμειβόμενοι δασοπυροσβέστες, όπως θα συζητήσουμε μεθαύριο, αλλά θα έχουμε μια ισχυρή πολιτεία με γνώση και στελέχωση.

Εσείς έχετε τη λογική που είπε ο κ. Σκυλακάκης: να μπουν ιδιώτες στη διαχείριση των δασών ή να αναθέτονται έργα του AntiNero μέσω ΤΑΙΠΕΔ και όχι μέσω των υπηρεσιών που τάχατες τώρα ενοποιήθηκαν. Αυτή είναι η Νέα Δημοκρατία. Στο ΤΑΙΠΕΔ ήταν η τελευταία αναθέτουσα Αρχή για τα έργα αυτά της πρόληψης και του καθαρισμού, πέρα από τις αναθέσεις του κ. Χαρδαλιά. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Γι’ αυτό συζητάμε.

Και ποια είναι η Νέα Δημοκρατία; Δυστυχώς αυτό που ακούσατε και νωρίτερα σε τοποθετήσεις άλλων συναδέλφων: Είναι το κόμμα που οι ευρωβουλευτές του καταψήφισαν τον νόμο για την αποκατάσταση της φύσης στο Ευρωκοινοβούλιο. Και όχι απλά τον καταψήφισαν, αλλά και μαζί με τις μαύρες πολιτικές δυνάμεις της Ευρώπης, μαζί με τις ακροδεξιές πολιτικές δυνάμεις της Ευρώπης. Και εδώ μας μιλάτε για πράσινη πολιτική. Θα είχαμε άδικο να λέγαμε «πράσινα άλογα»; Εμείς, έστω και τώρα, λέμε να κάτσουμε να συζητήσουμε γιατί η συζήτηση αυτή που κάνουμε είναι πάρα πολύ σημαντική. Εμείς θέλουμε να την κάνουμε.

Όμως, κύριε Στυλιανίδη, πώς μπορούμε να την κάνουμε αυτή τη συζήτηση όταν σας επισκέφτηκα εγώ προσωπικά την πέμπτη ημέρα της πυρκαγιάς στη Δαδιά, σε έναν από τους μοναδικούς οικοτόπους της χώρας μας -ήταν Κυριακή, πέμπτη μέρα της φωτιάς- και διαπιστώσαμε ότι ακόμα δεν είχε γίνει κήρυξη σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας για ένα μοναδικό κεφάλαιο της χώρας μας και έγινε την επόμενη, τη Δευτέρα. Και εγώ προσωπικά το είχα προτείνει στον κ. Στυλιανίδη.

Άρα, λοιπόν, θα πρέπει να κάνουμε μία ορθή, σοβαρή τοποθέτηση για το μέλλον της χώρας μας, για το μέλλον των δασών, για το μέλλον του περιβάλλοντος, για το μέλλον των παιδιών μας. Εμείς είμαστε διατεθειμένοι.

Στην περίπτωση δε των αποδήμων, πάρα πολύ απλά απαντούμε ξανά: εμείς θα προτείνουμε και θα υποστηρίξουμε μια τροπολογία που είναι αυτή που θέλουν οι απόδημοι. Ο κ. Μητσοτάκης μας ξαναρώτησε αν θέλουμε να μετρήσουν οι ψήφοι των αποδήμων στα αποτέλεσμα των κομμάτων. Και του απαντώ: Δεν θέλουν οι απόδημοι, κύριε Τσιάρα. Οι απόδημοι θέλουν να έχουν τους βουλευτές τους εδώ να κρίνονται και να κρίνουν και να υποστηρίζουν τα δικαιώματά τους. Αυτό εμείς προτείνουμε. Εσείς προτείνετε μόνο την ψηφοθηρική εκμετάλλευση της ψήφου των αποδήμων. Θέλετε να τους μετράτε ως «κουκιά». Εμείς δεν θέλουμε κάτι τέτοιο. Εμείς θέλουμε πολίτες που σέβονται και αγαπούν την ελληνική ταυτότητα και την πρεσβεύουν και την εκπέμπουν και στο εξωτερικό, που έχουν σχολειά, που έχουν πολιτιστική υποστήριξη και μια Ελλάδα για την οποία πρέπει να χαίρονται, όχι μια Ελλάδα που θέλει μόνο την ψήφο τους. Μια Ελλάδα που θέλει τη δική τους παρουσία και τη δική τους ταυτότητα. Αυτό είναι η διαφορά μας. Και πρέπει να γίνει κατανοητό: Αυτό είναι πράγματι ψηφοθηρία.

Είναι συνταγματική η δική μας τροπολογία; Μα βέβαια, γιατί προκύπτει από τη συνταγματική αναθεώρηση, όπου εκεί προκύπτουν και οι δυνητικές προϋποθέσεις που τώρα, σε αντίθεση με το πνεύμα του νόμου, ακυρώνονται. Εμείς το λέμε και θα το λέμε, όπως το είπε και ο Αλέξης ο Τσίπρας το 2015: Ο ΣΥΡΙΖΑ και πλέον ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία θα είναι η κάθε λέξη του Συντάγματος. Αυτό υποστηρίζουμε.

Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

 

Φωτογραφία: ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ/EUROKINISSI

Βουλή

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην ΠΟΛΙΤΙΚΗ COOKIES

Διαχείριση cookies